سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۵

باد در پاستور به کدام سو می‌وزد؟

تغییرات در دولت شروع شد. این تغییرات در سطح معاونین رئیس جمهور آغاز شده است اما هنوز معلوم نیست آیا قرار است به وزرا هم تسری پیدا کند یا نه.
روزنو : تغییرات در دولت شروع شد. این تغییرات در سطح معاونین رئیس جمهور آغاز شده است اما هنوز معلوم نیست آیا قرار است به وزرا هم تسری پیدا کند یا نه.

به گزارش روز نو،  این در حالی است که روحانی رسما در آخرین سال فعالیت ریاست جمهوری دوره یازدهم قرار دارد و منتقدین او وضعیت اقتصادی کشور را دستمایه هجمه به او قرار می‌دهند و کار به جایی رسیده است که بسیاری از اصلاح‌طلبان از او خواستار ترمیم کابینه شدند. از سوی دیگر ناتوانی تیم اطلاع‌رسانی دولت در مقابله با کارشکنی‌های دلواپسان توجه سیاسیون را به تغییر در این حوزه بیشتر از ترمیم کابینه جلب کرده است.این تغییرات درحالی رخ می‌دهد که بخش‌های مورد انتقاد حامیان دولت دست‌نخورده باقی مانده است و این سوال را پیش می‌آورد که سمت و سوی این تغییرات به کدام جهت است؟ موافق خواسته‌های مخالفان یا باب طبع حامیان دولت؟
مجید انصاری معاونت حقوقی روحانی را برعهده گرفت
دوشنبه شب خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که آغاز تغییرات در کابینه حسن روحانی را نشان می‌داد. البته تغییرات صورت گرفته نه در سطح وزرا بود و نه به صورت عزل و برکناری. مجید انصاری که در نقش معاون پارلمانی رئیس جمهور در سه سال گذشته ظاهر شده بود سمت «الهام امین‌زاده» را در معاونت حقوقی رئیس جمهور گرفت. جابه‌جایی مجید انصاری از معاونت پارلمانی به معاونت حقوقی در حالی صورت می‌گیرد که به اعتقاد برخی کارشناسان اگرچه هر دو معاونت در یک سطح قرار دارند با این حال به لحاظ کارکردی، این جابه‌جایی نشان می‌دهد انصاری از این حیث تنزل مقام پیدا کرده است. در گذشته برخی اخبار از تغییر انصاری در سمت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور به دلیل آنچه عده‌ای عملکرد ضعیف او قلمداد می‌کردند حکایت داشت. اما با روی کار آمدن مجلس دهم که با دولت همسو است به نظر می‌رسید تغییر انصاری دیگر در دستور کار رئیس‌جمهور نباشد، اما جابه‌جایی او از این سمت به حوزه معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نشان داد فشارها برای تغییر معاونت پارلمانی در داخل دولت در نهایت کارساز شد.
امین‌زاده از حالا دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی است
الهام امین‌زاده نیز از این پس دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی شناخته می‌شود. سیدعلیرضا آوایی نیز که رئیس سازمان ثبت احوال کشور بود بازرس ویژه ریاست جمهوری شد.
امیری معاون پارلمانی دولت و سامانی سخنگوی وزارت کشور شد
به جای انصاری، حسنیعلی امیری که سخنگو و قائم مقام وزارت کشور بود، به معاونت پارلمانی دولت رفت. بعد از آنکه اصلاح‌طلبان کرسی‌های چشمگیری از مجلس را به دست آوردند اصلا قابل انتظار نبود که معاون پارلمانی دولت جای خود را به دیگری بدهد، چرا که به هرحال انصاری چهره‌ای اصلاح‌طلب است که بهتر می‌توانست با نمایندگان مجلس در تعامل باشد. به ویژه آنکه روحانی سمت معاونت پارلمانی خود را به یکی از مریدان احمد جنتی سپرد. دست‌بوسی پر سروصدای وی بر دستان آیت‌الله جنتی از جمله مواردی بود که حاشیه‌هایی برای وی داشت. یکی از نکات جالب در مورد انتصاب امیری آن است که وی تا پیش از این هیچگونه سابقه مدیریت کلان کشور را نداشت و در طول سخنگویی وزارت کشور ضعف عملکردی وی و میدان دادن به جریان تندروی اصول‌گرا و نزدیک به احمدی‌نژاد همواره مورد انتقاد واقع شده است. همچنین همراهان و نزدیکان امیری نیز ممکن است باعث به کدورت کشیده شدن رابطه دولت و مجلس شوند. سپردن سمت معاونت پارلمانی به امیری این سوال را مطرح می‌کند که چرا روحانی زمانی که اکثریت مجلس در اختیار نیروهای نزدیک به احمدی‌نژاد بود انصاری را به عنوان معاون پارلمانی خود انتخاب کرد و حالا که اصلاح‌طلبان بر سرکار آمده‌اند امیری اصول‌گرا را به کار گرفته است. این سوال زمانی معنا پیدا می‌کند که امیری، احمد حیدری از چهره‌های تندرو و شناخته شده پایداری را در سه سال گذشته به عنوان قائم مقام خود برگزید. حیدری از نیروهای خاص حمیدرضا حاج‌بابایی وزیر آموزش پرورش دولت احمدی‌نژاد است. او بارها مورد نقد مدیران ارشد وزارت کشور قرار گرفت و تنها کسی که در این میان از او حمایت کرد حسینعلی امیری بود.
سامانی به جای امیری نشست
به جای امیری هم سیدسلمان سامانی به عنوان سخنگوی موقت وزارت کشور انتخاب شد. سوابق مدیریتی و اجرایی سامانی به این شرح است: ریاست شورای اسلامی شهرستان فاروج، عضوشورای توسعه و برنامه‌ریزی استانداری خراسان شمالی، عضویت در شورای عالی و بازرس کل جمعیت هلال احمر، مشاور رئیس شورای عالی استان‌ها در امر نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، نماینده استان خراسان شمالی،  عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای عالی استان‌ها، نماینده شورای عالی استان‌ها در مجلس شورای اسلامی، دبیر کمیسیون برنامه ریزی شورای دستگاههای نظارتی کشور، دبیر هیات عمومی و شورای معاونین دیوان محاسبات کشور، مشاور رئیس کل و مدیرکل حوزه ریاست دیوان محاسبات کشور، سرپرست امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، عضو هیات عالی نظارت بر اصناف کشور، عضوشورای مرجع ملی کنوانسیون سازمان ملل متحد درمبارزه با فساد، نماینده تام‌الاختیار وزیر کشور در رسیدگی به تخلفات اداری  و رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور.
تیم رسانه‌ای دولت دست نخورده ماند
این درحالی است که بسیاری از فعالان سیاسی پیش‌تر از دولت تغییر تیم اطلاع‌رسانی دولت را خواسته بودند. البته این تنها خواسته فعالان سیاسی نبوده و نیست. علاوه بر برخی از نمایندگان همسو با دولت در مجلس، مجید انصاری در طی روزهای گذشته به شدت از تیم رسانه‌ای دولت انتقاد کرده بود که ضعیف عنوان کردن تیم رسانه‌ای از سوی معاون پارلمانی دولت بازتاب زیادی در رسانه‌ها پیدا کرد.
احتمال تغییر مقیمی
همچنین اخباری از احتمال تغییر محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور به گوش می‌رسد. مقیمی خود در این باره گفته است: در وزارت کشور تاکنون در این باره صحبتی نشده است. من جسته و گریخته صحبت‌هایی درباره جابجایی خود از ریاست ستاد انتخابات کشور می‌شنوم ولی در جریان این صحبت‌ها نیستم. معاون سیاسی وزارت کشور افزود: من در طول سال‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران مدیر بوده‌ام هیچگاه به چنین شایعاتی جواب ندادم. من تا آخرین روزی که مدیر یک بخش باشم تمام تلاش خود را به کار می‌بندم.

همدلي
عکس روز
خبر های روز