
نعمت احمدی :
روحانی دارای شجاعت بیان برخی مباحث است
روزنو :رئیسجمهورخود را مقابل منتقدان بدون علم کوچک نکند
رئیسجمهور طی سخنانی عنوان کردند که «دین با انتخاب حاصل میشود، نه با تحمیل» این موضوع باعث شد تا موج انتقادات بر او روانه شود. در همین راستا گفتوگویی با نعمت احمدی فعال سیاسی اصلاحطلب و حقوقدان داشته که میخوانید.
رئیسجمهورخود را مقابل منتقدان بدون علم کوچک نکند
رئیسجمهور طی سخنانی عنوان کردند که «دین با انتخاب حاصل میشود، نه با تحمیل» این موضوع باعث شد تا موج انتقادات بر او روانه شود. در همین راستا گفتوگویی با نعمت احمدی فعال سیاسی اصلاحطلب و حقوقدان داشته که میخوانید.
اخیرا بحثها بسیار بر سر حجاب در جامعه است.
به گزارش روز نو :مدتهاست که از سوی جبهه اصولگرا نگاه ویژهای به حجاب در جامعه مطرح شده است. علی مطهری اعلام کرده که اگر حجاب را به رفراندوم قرار دهیم بیش از نیمی از مردم خواهان آن هستند، این بیان آقای مطهری نشاندهنده آن است که بحث حجاب در محافل مطرح است. 40سال از انقلاب اسلامی گذشته و اینگونه مباحث نشاندهنده نگاه جدیدی به مسائل است. با توجه به برخی از موضوعات که اجبار و الزام بر آنها وجود دارد طبیعتا واکنشهای منفی به دنبال خواهد داشت. اگر کمی آزادی را در مورد حجاب لحاظ کنیم طبیعتا مردم ایران که مسلمان هستند درباره این موضوع انتخابی خواهد داشت که با تکیه بر مذهب و عرف جامعه باشد. در حال حاضر میان حجاب و بدحجابی یک نوع تقابل به وجود آمده است. به خیابانها اگر توجه کنید متوجه یک نوع جبههگیری برخی افراد در مقابل حجاب میشوید. طی سالهای گذشته تندرویهای بسیار زیادی نسبت به حجاب و نوع آرایش رخ داده است. یاد دارم برخی از پسران جوانی که آرایش مویشان حالت معمول نداشت بعضا برخی موهایشان را با ماشین و یا قیچی میزدند، اینگونه برخوردها به یک تقابل رسید، اما در حال حاضر هنگامی که نسبت به آرایش مو و لباس پسران حساسیتها کاهش پیدا کرد، آرایش غیرمتعارف مو و لباس آنها هم از میان رفت، اگر در میان خانمها همانگونه که نسبت به آرایش پسران حساسیتها کاهش یابد، شاهد خواهیم بود که مدل آرایش نامتعارف در برخی از زنان هم از میان خواهد رفت، چرا که حیای وجودی دختران و پسران اجازه نخواهد داد که بدحجابی در جامعه صورت گیرد. آیه «لااکراه فیالدین» در قرآن آمده است. خداوند به کرات به پیامبر(ص) فرمودند که شما را برای رسالت انتخاب کردیم. هدایت مردم به عهده ماست.
آقای روحانی در مقابل این هجمهها چگونه برخورد کند؟
آقای روحانی به عنوان آنکه از جامعه روحانیت هستند و به عنوان فردی که به صراحت در سخنرانیها و مجامع مختلف مطرح کردند که نخستین بار من در ارتش آمدهام حجاب را الزامی کردهام، الان هم باور خود را پس از 40سال میگوید. صحبتهای آقای روحانی هیچ زمانی در راستای بیحجابی نیست، او به عنوان فردی که سالیان سال است که در حساسترین پستهای امنیتی حضور داشته، قطعا برای ایشان بولتنها ارسال میشود که افراد عادی به آنها دسترسی ندارند. آقای روحانی تمام این موضوعات را میداند، بیانات آقای روحانی درباره خروجی یک واقعیت است که اگر ما انسانها را منع کردیم میشود «الانسان حریص علی ما منع». آقای روحانی نظر خود را به عنوان یک روحانی، به عنوان فردی که چنین خاستگاهی دارد بیان نمیکند بلکه به عنوان رئیسجمهوری که از پوشیده و پنهان مسائل بااطلاع است و گزارشها به او میرسد و واکنشها را میداند، اعلام میکند اگر سختگیری نکنیم با توجه به فرهنگ، تمدن و نوع نگاه مردم، قطعا پاسخ مثبتتر خواهد بود.
سخنان اخیر آقای روحانی درباره دین را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشحالم که آقای روحانی پس از 40سال به این نتیجه رسیده و شجاعت بیان اینگونه مباحث را دارد که باید به بخشهای رحمانی و رحیمی دستورات آسمانی توجه و «لااکراه فیالدین» را هم در نظر گرفت و به مردم اعتماد داشت. این مردم مسلمان هستند و در حال حاضر مشاهده برخی از بدحجابیها در مقابل سختگیری بیش از حد به جوانان بوده است. سخنان آقای روحانی را باید در چند جبهه مورد بررسی قرار داد. وی فردی معمم و روحانی و دارای تحصیلات حوزوی و همچنین به عنوان یک حقوقدان دارای تحصیلات دانشگاهی و دکتری است. آقایروحانی رئیسجمهور تمام مردم ایران است. معتقدم او در هر یک از وجهههایی که مورد توجه قراردهیم وجهه رئیسجمهوریاش غالب است، دو سال دیگر او رئیسجمهور نیست. اگر ایشان را در قالب رئیسجمهور در نظر میگیرند به باور من ایشان نباید خود را ریز کرده و قصد پاسخ به اینگونه انتقادات را داشته باشند. ایشان نباید وزن خود را پایین بیاورند تا در حد پاسخ به آقای شریعتمداری باشد. آقای شریعتمداری به آسمان و ریسمان چنگ میزند تا نیمه پوشیده و پنهان هر کسی را از نگاه خود برملا کند. آقای روحانی انتقادات این افراد را نباید پاسخ دهد، چرا که لزومی ندارد. آقای رئیسجمهور نماینده تمام مردم ایران است و نباید وقت خود را صرف پاسخگویی به افرادی کند که هیچ زمانی قانع نخواهند شد، چرا که این افراد به طور کل قانع نمیشوند.
در برخی از انتقادات به آقای روحانی آمده که سخنان او خطرناکتر از واتیکانیسم است. چرا برخی از مخالفان از چنین کلماتی استفاده میکنند؟
افرادی که از واتیکانیسم در مقابل صحبتهای آقای روحانی سخن گفتهاند، به نظر باید ابتدا معنای اصلی آن را بخوانند. این آقایان باید در نظر بگیرند که روحانی در کجای قانون اساسی قرار دارد. آیا آقای روحانی به عنوان فردی که در اصل 113 قانون اساسی تعریفش کردهاند قادر است جامعه را به مرحلهای برساند که واتیکانیسم را حاکم کند یا خیر؟ آقای روحانی یک قالب به عنوان رئیسجمهور دارد. جایگاه رئیسجمهور و حدود اختیاراتش آنگونه نیست که پاسخ هر شخصی را بدهد خصوصا اشخاصی که دارای یک نگاه منتقدانه و دور از علم هستند.
رئیسجمهور طی سخنانی عنوان کردند که «دین با انتخاب حاصل میشود، نه با تحمیل» این موضوع باعث شد تا موج انتقادات بر او روانه شود. در همین راستا گفتوگویی با نعمت احمدی فعال سیاسی اصلاحطلب و حقوقدان داشته که میخوانید.
اخیرا بحثها بسیار بر سر حجاب در جامعه است.
به گزارش روز نو :مدتهاست که از سوی جبهه اصولگرا نگاه ویژهای به حجاب در جامعه مطرح شده است. علی مطهری اعلام کرده که اگر حجاب را به رفراندوم قرار دهیم بیش از نیمی از مردم خواهان آن هستند، این بیان آقای مطهری نشاندهنده آن است که بحث حجاب در محافل مطرح است. 40سال از انقلاب اسلامی گذشته و اینگونه مباحث نشاندهنده نگاه جدیدی به مسائل است. با توجه به برخی از موضوعات که اجبار و الزام بر آنها وجود دارد طبیعتا واکنشهای منفی به دنبال خواهد داشت. اگر کمی آزادی را در مورد حجاب لحاظ کنیم طبیعتا مردم ایران که مسلمان هستند درباره این موضوع انتخابی خواهد داشت که با تکیه بر مذهب و عرف جامعه باشد. در حال حاضر میان حجاب و بدحجابی یک نوع تقابل به وجود آمده است. به خیابانها اگر توجه کنید متوجه یک نوع جبههگیری برخی افراد در مقابل حجاب میشوید. طی سالهای گذشته تندرویهای بسیار زیادی نسبت به حجاب و نوع آرایش رخ داده است. یاد دارم برخی از پسران جوانی که آرایش مویشان حالت معمول نداشت بعضا برخی موهایشان را با ماشین و یا قیچی میزدند، اینگونه برخوردها به یک تقابل رسید، اما در حال حاضر هنگامی که نسبت به آرایش مو و لباس پسران حساسیتها کاهش پیدا کرد، آرایش غیرمتعارف مو و لباس آنها هم از میان رفت، اگر در میان خانمها همانگونه که نسبت به آرایش پسران حساسیتها کاهش یابد، شاهد خواهیم بود که مدل آرایش نامتعارف در برخی از زنان هم از میان خواهد رفت، چرا که حیای وجودی دختران و پسران اجازه نخواهد داد که بدحجابی در جامعه صورت گیرد. آیه «لااکراه فیالدین» در قرآن آمده است. خداوند به کرات به پیامبر(ص) فرمودند که شما را برای رسالت انتخاب کردیم. هدایت مردم به عهده ماست.
آقای روحانی در مقابل این هجمهها چگونه برخورد کند؟
آقای روحانی به عنوان آنکه از جامعه روحانیت هستند و به عنوان فردی که به صراحت در سخنرانیها و مجامع مختلف مطرح کردند که نخستین بار من در ارتش آمدهام حجاب را الزامی کردهام، الان هم باور خود را پس از 40سال میگوید. صحبتهای آقای روحانی هیچ زمانی در راستای بیحجابی نیست، او به عنوان فردی که سالیان سال است که در حساسترین پستهای امنیتی حضور داشته، قطعا برای ایشان بولتنها ارسال میشود که افراد عادی به آنها دسترسی ندارند. آقای روحانی تمام این موضوعات را میداند، بیانات آقای روحانی درباره خروجی یک واقعیت است که اگر ما انسانها را منع کردیم میشود «الانسان حریص علی ما منع». آقای روحانی نظر خود را به عنوان یک روحانی، به عنوان فردی که چنین خاستگاهی دارد بیان نمیکند بلکه به عنوان رئیسجمهوری که از پوشیده و پنهان مسائل بااطلاع است و گزارشها به او میرسد و واکنشها را میداند، اعلام میکند اگر سختگیری نکنیم با توجه به فرهنگ، تمدن و نوع نگاه مردم، قطعا پاسخ مثبتتر خواهد بود.
سخنان اخیر آقای روحانی درباره دین را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشحالم که آقای روحانی پس از 40سال به این نتیجه رسیده و شجاعت بیان اینگونه مباحث را دارد که باید به بخشهای رحمانی و رحیمی دستورات آسمانی توجه و «لااکراه فیالدین» را هم در نظر گرفت و به مردم اعتماد داشت. این مردم مسلمان هستند و در حال حاضر مشاهده برخی از بدحجابیها در مقابل سختگیری بیش از حد به جوانان بوده است. سخنان آقای روحانی را باید در چند جبهه مورد بررسی قرار داد. وی فردی معمم و روحانی و دارای تحصیلات حوزوی و همچنین به عنوان یک حقوقدان دارای تحصیلات دانشگاهی و دکتری است. آقایروحانی رئیسجمهور تمام مردم ایران است. معتقدم او در هر یک از وجهههایی که مورد توجه قراردهیم وجهه رئیسجمهوریاش غالب است، دو سال دیگر او رئیسجمهور نیست. اگر ایشان را در قالب رئیسجمهور در نظر میگیرند به باور من ایشان نباید خود را ریز کرده و قصد پاسخ به اینگونه انتقادات را داشته باشند. ایشان نباید وزن خود را پایین بیاورند تا در حد پاسخ به آقای شریعتمداری باشد. آقای شریعتمداری به آسمان و ریسمان چنگ میزند تا نیمه پوشیده و پنهان هر کسی را از نگاه خود برملا کند. آقای روحانی انتقادات این افراد را نباید پاسخ دهد، چرا که لزومی ندارد. آقای رئیسجمهور نماینده تمام مردم ایران است و نباید وقت خود را صرف پاسخگویی به افرادی کند که هیچ زمانی قانع نخواهند شد، چرا که این افراد به طور کل قانع نمیشوند.
در برخی از انتقادات به آقای روحانی آمده که سخنان او خطرناکتر از واتیکانیسم است. چرا برخی از مخالفان از چنین کلماتی استفاده میکنند؟
افرادی که از واتیکانیسم در مقابل صحبتهای آقای روحانی سخن گفتهاند، به نظر باید ابتدا معنای اصلی آن را بخوانند. این آقایان باید در نظر بگیرند که روحانی در کجای قانون اساسی قرار دارد. آیا آقای روحانی به عنوان فردی که در اصل 113 قانون اساسی تعریفش کردهاند قادر است جامعه را به مرحلهای برساند که واتیکانیسم را حاکم کند یا خیر؟ آقای روحانی یک قالب به عنوان رئیسجمهور دارد. جایگاه رئیسجمهور و حدود اختیاراتش آنگونه نیست که پاسخ هر شخصی را بدهد خصوصا اشخاصی که دارای یک نگاه منتقدانه و دور از علم هستند.
آرمان