
باید فاتحه مجلس معامله گر را خواند
حسن نوروزی، نماینده حوزه انتخابیه بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی است. نوروزی که پیشتر در مجلس هشتم نیز سابقه فعالیت داشته است، در مجلس دهم در کمیسیون قضایی و حقوقی عضویت داشته و به عنوان سخنگوی این کمیسیون به فعالیت پرداخته است. او همچنین توانسته است به عنوان تنها نماینده این حوزه انتخابیه، از هم اکنون حضور خود را در مجلس یازدهم قطعی کند. در سوابق او که دارای تحصیلات حوزوی و همچنین دکترای مدیریت راهبردی است، مواردی چون مسئولیت به عنوان قاضی دادگستری و مدیریت مدرسه علمیه نیز دیده میشود. او معتقد است از آنجا که اکثریت قاطع نمایندگان تهران در مجلس دهم از حزب تدبیر و امید بوده و فعالیتهایی آنها بیشتر ناشی از سیاستزدگی بوده است، لذا همین مساله باعث شده که کمتر به مسائل حوزه استان تهران و شهرستانهای آن پرداخته شود. او همچنین از وجود لابیگری و معاملهگری در بین نمایندگان مجلس و مسئولین در این دوره از مجلس انتقاد کرده است. گفتوگوی این نماینده با ارزیابی او از مجلس دهم را در ادامه میخوانید: *
به گزارش روز نو :عمر مجلس مجلس دهم رو به پایان است، عملکرد خود را در این مجلس چگونه ارزیابی میکنید؟
از آنجا که من در کمیسیون حقوقی و قضایی فعالیت دارم و به عنوان سخنگوی کمیسیون انجام وظیفه میکنم باید بگویم که بر اساس آمار مرکز پژوهشهای مجلس، حدود 35درصد از فعالیتهای مجلس از طریق این کمیسیون انجام شده است. در این دوره موفق شدیم که حذف اعدام را از جرایم مربوط به مواد مخدر برداریم، به صورتی که 5300 نفر از این طریق از اعدام نجات پیدا کردند. قانون چک را اصلاح کردیم که این هم حدود 8000 نفر را از زندان نجات میدهد. قانون مهریه را اصلاح کردیم که هم اکنون آماده ورود به صحن است. همچنین حسابرسی اموال مسئولین بعد از انقلاب را مصوب کردیم.
کمیسیون قضایی یکی از کمیسیونهای موفق مجلس شورای اسلامی بود که کمترین سفر خارجی را در کارنامه خود داشته است. این کمیسیون با این که فقط 13 عضو دارد، کمیسیون پر کاری بوده است. در حوزه مجمع استانی چون اکثریت قاطع نمایندگان تهران از حزب تدبیر و امید بودند که مشتمل بر 33 نفر میشدند و تنها من و یکی دیگر از نمایندگان اصولگرا بودیم، احساس کردیم که فعالیت این عزیزان بیشتر ناشی از سیاستزدگی است تا مشارکت در امور تقنینی و کارشناسی. در همین خصوص من چندین بار هم به این موضوع اشاره کردم که حدود 60 درصد مالیات ایران از طریق استان تهران تامین میشود، ولی با این حال، این استان در بودجه ملی کمترین میزان را دریافت میکند. به عنوان مثال در بودجه، حدود هزار میلیارد تومان به استان تهران اختصاص مییابد در حالی که بودجه استان البرز بیش از هزار و سیصد میلیارد تومان است. به هر حال مشاهده کردم که این عزیزان زیاد متوجه این بحثها نیستند و لذا ما در جلسات آنها به ندرت شرکت میکردیم. از دیگر موارد این بود که انتخاب مدیران کل و کسانی که در حوزه استانی مسئولیت دارند، بر اساس سلیقههای حزبی و شخصی بود و بنابراین ما به دلایلی مانند این، در جلسات مجمع بسیار محدود شرکت میکردیم.اینجانب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی نیز بودم که توانستیم در این دوره، حدود 30 تا 40 هزار نامه برای ایثارگران بنویسیم که بیشتر آنها موفق بودند. به عنوان عضو کمیته ایثارگران در قانونگذاری، حدود 70 حکم را ضمن چند ماده در برنامه ششم توسعه و در برنامه دائمی و در طرح و لوایح به ایثارگران تقدیم کردیم که چند طرح در این بخش توسط اینجانب نوشته شد. طرح دفاع از مردم کشمیر یکی از این طرحها بوده است.استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد دولت به پیشنهاد من انجام شد که موفق به برکناری او شدیم. در استیضاح آقای ربیعی صحبت کردم و در نهایت او هم از دولت خداحافظی کرد. در استیضاح حجتی هم صحبت کردم که متاسفانه تنها با دو رای زمینه برکناری او فراهم نشد.درباره طرحها و لوایح هم همواره سعی بر این بوده است که در زمینه بحث در مورد آنها ثبت نام کرده و اظهار نظر کنم.در زمینه فعالیت در حوزه انتخابیه هم همواره سعی کردهام با ایجاد یک همگرایی و وحدت بین نماینده مجلس، ائمه جماعت، فرمانداران، مسئولان محلی و شوراهای شهر مسائل مربوطه را بهتر پیش ببریم. صدها پروژهای که در روستاها و شهرهای حوزه انتخابیه اینجانب اجرا شده است، مرهون همین وحدت و اتفاق نظر است. البته که باید به بعضی از طرحهای ملی مانند طرح انتقال آب الغدیر یا طرح کمربندی جنوبی شهرستان و ایجاد تصفیهخانهها هم در این زمینه اشاره کنم. مجموعه این فعالیتها از طریق 7 دفتر ما در حوزه انتخابیه انجام گرفت و باید بگویم که 95 درصد این پروژهها به ثمر نشسته و در اختیار مردم قرار گرفت. *
از آنجا که به هر حال در ابتدای ورود به مجلس دهم دارای برنامهها، شعارها و وعدههای انتخاباتی بودهاید، در حال حاضر تا چه میزان خود را در تحقق برنامههایتان موفق میدانید؟
باید بگویم به آن معنای عام در ابتدای ورود به مجلس، وعده خاصی نداده بودم، اما به هر حال در تحقق بیش از 90درصد از آنچه که در نطقهای خوداعلام کردم، موفق بوده و حتی در زمینه موارد ناموفق هم انجام مسائل دیگر را جایگزین کردم.به عنوان مثال اگر برای حوزه انتخابیه خود وعده ایجاد مترو دادیم وبه علت مشکلاتی که از طرف شهرداری ایجاد شد، نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم به جای آن ریلباس را جایگزین کردیم. من ایجاد آرامستان برای منطقه را قول دادم و آن را در نسیمشهر اجرا کردیم. همچنین در زمینه تاسیس بیمارستان هم موفق به تاسیس آن در شهرک امام حسین شدیم که البته در نسیمشهر هم در حال احداث است. در کل آنچه برای آن برنامهریزی کردیم، به آن دست یافتیم و حتی بیش از آن به مسائل مختلف دیگر هم ورود پیدا کردیم. در خصوص اخذ سرانههای شهرداری از مالکان، در جهت حفظ حدود 16 هزار میلیارد به نفع منطقه فعالیتهای زیادی انجام گرفت. همچنین در رابطه با پروندههایی که مردم با بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید کرج داشتند با اینکه در این زمینه قولی نداده بودیم، وارد شده و موفق بودیم. در زمینه مسائل مربوط به مسکن مهر آبشناسان و مسکن مهر پرند و مواردی مانند این نیز فعالیتهای مهمی انجام شد.در هر صورت من از مجموعه فعالیتهای خود راضی هستم زیرا به آنچه در ذهن داشتم پرداختم و موفقیتهای زیادی در این زمینه حاصل شد. باید بگویم که مردم حوزه انتخابیه هم از فعالیت اینجانب راضی بودند و برای مجلس آینده هم به من رای دادند. به گونهای که تفاوت آرای من از نفرات بعدی بسیار بیشتر بوده و من بهاندازه مجموع آرای نفر دوم، سوم و چهارم حوزه انتخابیه خود برای حضور در مجلس یازدهم رای آوردم. *
اگر امکان بازگشت به گذشته فراهم باشد آیا مواردی در ذهن شما باقی مانده است که تمایل داشتید در مجلس دهم، بیشتر به آنها میپرداختید؟
به نظر من مجلس باید در بعد نظارتی خود پر رنگتر ظاهر میشد. از نوشتن قانونهای تکراری پرهیز و حسن اجرای قانون را بیشتر در نظر میگرفت. تحقیق و تفحص و دوری از مسامحه یکی دیگر از مسائلی بود که باید در مجلس در نظر گرفته شود. به نظر من باید در مجلس مطالعات جدی در حوزه کشورداری اعم از عمرانی و سیاسی و قضایی انجام گیرد.مجلس باید نسبت گرانیهای ایجاد شده در موضوعاتی مانند بنزین، خودرو، گوشت و مانند این اهمیت بیشتری قائل شده، ورود جدی کند و بحثهای تخصصی شکل دهد. این واقعا بیمعناست که خودرویی مانند پراید قیمتی بیش از 60 میلیون داشته باشد. اگر وزیری ناتوان است باید مورد استیضاح قرار گیرد و مسامحهای در کار نباشد.مجلس در راس امور است و باید راه لابیگریها را قطع کند. نمایندهها باید خود بررسی کنند و به نتیجه اصلی برسند. به عنوان نمونه وقتی که زنگنه وزیر نفت، برای بخش زیادی از فرزندان مجلس اشتغال ایجاد میکند یا اینکه با انتقال نمایندگان مجلس به حوزه نفت و پرداخت حقوقهای چند برابری به آنها موافقت میکند، باید فاتحه چنین وزارتخانه و مجلسی را که برای رفتن فرزند خود به پتروشیمی یا صنعت نفت، مملکتفروشی کنند، خواند.بنابراین من اعتقاد دارم که نمایندگان مجلس باید از معامله و لابیگری به دور باشند و تنها با نظارت براجرای قانون و قانونگذاری صحیح و موفق به دنبال توفیق مردم و مملکت باشند. *
از تجربیات تلخ و شیرین خود در مجلس دهم بگویید.
روزهای حذف اعدام از جرائم مربوط به مواد مخدر، تصویب قانون تابعیت فرزند از مادر، پوشیدن لباس سپاه در مجلس توسط نمایندگان و نیز روزی که طرح سه فوریتی علیه آمریکا در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، از بهترین و شیرینترین روزهای فعالیت من در مجلس بود.از طرفی یکی از تلخترین و سیاهترین روزهای مجلس برای من، روز بعد از گرانی بنزین بود؛ روزی که سران قوا بدون اجازه مجلس، در یک تصمیم عجولانه و نابهنجار، مقام رهبری را مجبور کردند تا به دفاع از سران قوا بپردازد و در واقع ما خار در چشم و استخوان در گلو، بمانیم. همچنین روز شهادت سردار سلیمانی هم یکی از روزهای غمانگیز و تلخ این دوره از مجلس بود. *
اگر بخواهید مجلس دهم را در چند جمله کوتاه توصیف کنید، کدامیک از شاخصههای آن برای شما پر رنگتر از بقیه خواهد بود؟
اینکه این مجلس توانست اصل 49 قانون اساسی را در مورد اموال مسئولان تصویب کند، در دورهای مجلس بعد از انقلاب، نمونه بوده است. طرح سه فوریتی مجلس علیه آمریکا، اصلاح دو کتاب از قانون تجارت بعد از نود سال، حذف اعدام از جرائم مواد مخدر و همچنین تصویب قانون تابعیت فرزندان از مادر نیز از نمونههای برجسته دیگری بود که این مجلس را نسبت به دورههای گذشته ممتاز میکند.