سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۵۱۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

خبر بد درمورد حداقل دستمزد کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: محاسباتی با همکاری وزارت اقتصاد و مرکز آمار درخصوص شاخص‌های اقتصادی و معیشت انجام شده، اما هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده است.
روزنو :

خبر بد درمورد حداقل دستمزد کارگران

حقوق کارگران پایین ترین حقوق پرداختی از طرف دولت است. در روزهای اخیر شاهد اظهار نظرهای جنجالی در رابطه با نوع و میزان پرداخت حقوق کارگران بوده ایم. در طرح های طرح شده حقوق کارگران طرح مزد منطقه ای بیشتر از طرح های دیگر باعث رنجش کارگران به بی عدالتی های پرداختی شده است. در مورد دستمزد منطقه ای به عنوان حقوق کارگران کارشناسان بحث های مفصلی داشته اند که در ادامه به آخرین خبرها از میران حقوق کارگران را می خوانیم.
حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: این وزارتخانه به عنوان داور، مسوول توافق و اجماع دو گروه کارگری و کارآفرینی در تعیین دستمزد است تا بر اساس قوانین و با توجه به شاخص‌های مربوطه، دستمزد کارگران تعیین شود.

وی ادامه‌داد: هنوز مذاکرات بین دو گروه جامعه کارگری و کارآفرینی ادامه داد و جلسه‌های تعیین دستمزد برگزار می‌شود.

وزیر کار با بیان اینکه کمیته حقوق و دستمزد در وزارت کار فعال شده است، گفت: جلسه‌های متعددی با حضور نمایندگان دولت از نهادهای مختلف، جامعه کارگری و کارآفرینان برگزار شده است.

عبدالملکی ابراز امیدواری کرد تا قبل از پایان امسال دستمزد کارگران تعیین شود که این امر مستلزم همکاری نمایندگان جامعه کارگری و کارآفرینی است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال هم حداقل مزد کارگران برای سال آینده به صورت کشوری و یکسان تعیین می‌شود.

وی گفت: امسال از آبان ماه کمیته‌های تخصصی دستمزد تشکیل شده و تاکنون یک جلسه شورای عالی کار هم برگزار شده است. نرخ تورم منتهی به بهمن امسال ۴۱.۴ درصد تعیین شده و سبد معیشت یک خانوار میانگین کارگری ۸.۹ میلیون تومان تعیین شده است و در جلسات شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان در مورد تعیین حداقل مزد کارگران برای سال آینده رایزنی می‌شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه آیا حداقل مزد کارگران به صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود و یا اینکه به صورت ملی خواهد بود، اظهار داشت: بحث مزد منطقه‌ای فعلا در دستور کار مرکز پژوهش‌های کار و تامین اجتماعی قرار دارد اما برای سال آینده تعیین حداقل دستمزد کارگران به صورت ملی و یکسان خواهد بود.

رعیتی فرد همچنین در مورد اینکه حداقل دستمزد چه میزان است و چه میزان سبد معیشت خانوار را پوشش می‌دهد، گفت: به خاطر تورم حقوق کارگران دچار کاهش ارزش شده و به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن ایجاد کرده و همچنین شرایط کرونایی که به کارگاه‌های تولیدی آسیب‌ زده و بر کاهش رشد اقتصادی اثر گذاشته است باید کمک بیشتری به جامعه کارگری داشته باشیم.

وی همچنین در مورد بنگاه‌هایی که با رفع مشکلات به چرخه تولید برگشته‌اند، افزود: در سال جاری ۱۷۴۲ بنگاه مشکل‌دار بود که با کمک سایر ارکان دولت تلاش کردیم اشتغال در آنها حفظ شود و تعداد این بنگاه‌ها به ۱۷۰۷ بنگاه کاهش یافته؛ یعنی مشکل حدود ۸.۶ درصد بنگاه‌ها حل شده است. همچنین تعداد کارگرانی که دچار مشکل بودند ۱۲۷ هزار نفر بودند که الان این رقم به ۱۱۵ هزار نفر رسیده، یعنی مشکل ۱۲ هزار کارگر در بنگاه‌های مشکل‌دار حل شده است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این را هم گفت: تعداد کارگران مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هم در این مدت به میزان ۳۳ درصد کاهش یافته و در حالی که قبلا ۳۳۷ هزار مستمری‌بگیر بیمه بیکاری بودند الان این رقم به ۲۲۴ هزار نفر کاهش یافته که مشکل ۳۳ درصد از آنها حل شده است.

رعیتی‌فرد همچنین در مورد تعداد کارگران بیمه شده گفت:‌ در حال حاضر ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر بیمه شده اصلی تامین اجتماعی در کشور وجود دارد.

به گزارش پیشنهاد ویژه، وی همچنین در مورد مشکل مهارت کارگران گفت: عمده این مشکل به خاطر عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه است که فارغ‌التحصیل این دانشگاه‌ها بیشتر اطلاعات تئوری دارند و به کار عملی مسلط نیستند. در این زمینه سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به تاسیس آموزشگاه‌های جوار کارگاهی کرده است تا افراد بتوانند آموزش‌های مهارتی نیز در کنار آموزش تئوری ببینند.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز