سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۲۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
انتخاب رئیس مجلس یازدهم برای سومین بار

هفته سرنوشت‌ساز برای ادامه ریاست قالیباف

بر اساس اعلام قبلی، اجلاسیه سوم و انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته آینده چهارم خردادماه برگزار خواهد شد که فراکسیون انقلاب اسلامی به‌عنوان فراکسیونی که اکثریت نمایندگان در آن عضویت دارند نقش مهم و اثرگذاری در انتخابات هیات رئیسه مجلس دارد.
روزنو :

هفته سرنوشت‌ساز برای ادامه ریاست قالیباف

روزنو :هفته آینده، تاریخ مهمی برای ریاست مجلس است. نمایندگان قرار است برای سومین بار در مجلس یازدهم هیات رئیسه را انتخاب کنند. موضوع مهمی که می‌تواند منجر به تغییر یکی از روسای سه قوه شود. با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات سومین دوره هیات رئیسه مجلس این سؤال در محافل سیاسی مطرح می‌شود که آیا ممکن است محمدباقر قالیباف از ریاست مجلس کنار گذاشته شود؟ دراین‌باره نگاه‌های متفاوتی وجود دارد ولی به نظر می‌رسد که حداقل نمایندگان مجلس خیلی نمی‌خواهند در این موضوع مجلس دچار تنش شوند و به همین خاطر بررسی خبرنگاران نشان می‌دهد که بیشتر نمایندگان از توضیح و اظهارنظر دراین‌باره خودداری می‌کنند.

بر اساس اعلام قبلی، اجلاسیه سوم و انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته آینده چهارم خردادماه برگزار خواهد شد که فراکسیون انقلاب اسلامی به‌عنوان فراکسیونی که اکثریت نمایندگان در آن عضویت دارند نقش مهم و اثرگذاری در انتخابات هیات رئیسه مجلس دارد.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس جزییات برنامه این فراکسیون برای انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد. ولی اسماعیلی سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در تشریح آخرین تصمیم‌گیری فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: «صبح امروز (یکشنبه) جلسه‌ای به ریاست آقای قالیباف و با حضور اعضای هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی داشتیم و دستور کار این جلسه انتخابات هیات رئیسه مجلس بود.»

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: «در این جلسه مقرر شد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده افراد برای جایگاه‌های ریاست، نواب رئیس، ناظران و دبیران در انتخابات هیات رئیسه مجلس، در کمیسیون ثبت‌نام کنند، پس‌ازآن در کمیسیون برای این جایگاه‌ها رأی‌گیری صورت خواهد گرفت.»

وی تصریح کرد: «بعد از پایان رأی‌گیری افرادی که در انتخابات فراکسیون انتخاب شوند و رأی بیاورند، اسامی آن‌ها را در روز چهارشنبه در صحن علنی به‌عنوان گزینه فراکسیون در اختیار نمایندگان عزیز قرار خواهیم داد.»
موضوع ادامه ریاست قالیباف بر مجلس ازآنجا با چالش مواجه شد که در ماه‌های اخیر انتقادات زیادی نسبت به رفتار او به میان آمد. به‌خصوص با افشا شدن سفر خانواده او به ترکیه این انتقادات از او بالا گرفت. برخی با یادآوری رد صلاحیت علی لاریجانی به خاطر حضور دخترش در آمریکا، متذکر شدند که حالا تقریباً موضوع مشابهی برای قالیباف پیش‌آمده است و عادلانه نیست که ریاست قالیباف بر مجلس ادامه پیدا کند. در مجلس نیز هرچند که قالیباف حامی کم ندارد اما بخش قابل‌توجهی از نمایندگان هم مخالف جدی او هستند؛ اما دراین‌بین بسیاری می‌گویند که حمایت‌های خارج از مجلس از قالیباف زیاد است. به‌هرحال به نظر می‌رسد با توجه به شرایط سیاسی کشور برخی توصیه کنند که تنش‌های سیاسی کاهش پیدا کند و این می‌تواند به نفع ادامه ریاست قالیباف بر مجلس تمام شود. به‌هرحال به‌غیراز فراکسیون انقلاب اسلامی، فراکسیون مستقلان نیز در مجلس تعیین‌کننده است. قرار است که شورای مرکزی فراکسیون مستقلان با موضوع انتخابات هیات‌رئیسه برای اجلاسیه سوم تشکیل جلسه دهند و در جریان این جلسات درباره نحوه ورود و تعیین کاندیداهای خود تصمیم‌گیری کنند و سپس در مجمع عمومی که یک یا دو روز مانده به انتخابات برگزار خواهد شد گزینه‌های نهایی خود را معرفی کنند.

در این میان اعضای جبهه پایداری هم نقش مهمی دارند. حدود دو هفته مانده به انتخابات هیات رئیسه، برخی اعضای جبهه پایداری نیز رایزنی‌های خود را با برخی چهره‌های مطرح در مجلس کلید زده‌اند تا آن‌ها را برای کاندیداتوری ریاست یا نایب‌رئیسی متقاعد کنند، به‌طوری‌که لیدرهای جبهه پایداری طی رایزنی‌ با برخی نمایندگان و اعلام حمایت از آن‌ها به دنبال آن‌اند تا چند کرسی هیات رئیسه را برای سال آینده در اختیار داشته باشند.

بااین‌حال نمایندگان تلاش می‌کنند تا در این صف کشی سیاسی و چالش داخلی مجلس پرهیز کنند و خیلی درباره آن اظهارنظری نداشته باشند. انتخاب گزارش داده از هر نماینده‌ای در راهروهای مجلس درباره کاندیداهای انتخابات هیات رئیسه برای سومین سال مجلس یازدهم سؤال می‌شود، سریعاً با جمله‌هایی مانند «هنوز مشخص نیست» یا «باید ببینیم چه می‌شود» و «منتظر تصمیم فراکسیون هستیم» یا «قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند و تغییر چندانی در هیات رئیسه را شاهد نخواهیم بود» پاسخ می‌دهند؛ اما از میان صحبت‌های نمایندگان در راهروهای مجلس، می‎توان اسامی احتمالی را کنار هم چید، مخصوصاً درباره کرسی ریاست که تقریباً تکلیف مشخص است و اکثر نمایندگان معتقدند رئیس فعلی مجلس برای سال سوم هم بر صندلی سبز ریاست پارلمان تکیه خواهد زد.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز