سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
تشدید تنش‌ها با ادامه بن‌بست دیپلماتیک

"گزینه کما"؛ آخرین آلترناتیو احیای برجام

در حالی که غرب مدعی است ایران در حال نزدیک‌تر شدن به آستانه هسته‌ای است، وزارت امور خارجه ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش، هشدار داد که به هر «اقدام غیرسازنده» که در نشست هفته آینده شورای حکام انجام شود پاسخ خواهد داد.
روزنو :

احیای برجام

روز نو :ممکن است برای باقی دوره ریاست جمهوری بایدن به سمت یک «چُرتِ غیربهینه و در عین حال ترجیحی توافق هسته‌ای» همگرا شوند. تداوم حیات نباتی برجام بهتر از مرگ آن...

در حالیکه با انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، تنش ها میان تهران و غرب در میانه بن‌بست نسبتاً طولانی در مسیر احیای برجام تشدید شده است، نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران و ایالات متحده به سمت پذیرش چیزی به سمت «گزینه کما» – یا یک توافق موقت – حرکت می کنند تا از بن بست فعلی در مورد چگونگی احیای مجدد توافق هسته ای 2015 یا برجام خارج شوند.

به دنبال گزارش سه‌ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران که مدعی عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی تهران درباره منشاء اورانیوم‌های یافت‌شده [ادعایی] و پیشرفت اندک در این زمینه است، به ادعای رویترز، پیش‌نویس درخواست غرب نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا از ناظر هسته‌ای سازمان ملل خواسته اند که ایران را محکوم کند.

احتمال صدور قطعنامه

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که رویترز مشاهده کرد نشان می‌دهد که ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان بر شورای حکام ناظر هسته‌ای سازمان ملل فشار می‌آورند تا ایران را به دلیل پاسخ ندادن به سؤالات طولانی‌مدت در مورد آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده محکوم کند.

قدرت‌های غربی از ارائه پیش‌نویس قطعنامه به نشست‌های فصلی قبلی شورای حکام 35 کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه برای جلوگیری از بی‌ثباتی مذاکرات، خودداری کردند. اما این مذاکرات از ماه مارس انجام نشده است.

اگرچه ایران و آزانس در ماه مارس توافق کردند که بحث‌ها را با هدف حل و فصل این موارد احیا کنند، از زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو این هفته گفت که ایران در مورد ذرات یافت شده در سه سایت عمدتاً قدیمی اما اعلام‌نشده پاسخ‌های معتبری به آن‌ها نداده است، این مناقشه به اوج خود رسیده است.

اصلاح پیش‌نویس قبل از ارائه در شورای حکام

متن پیش‌نویس ارسال شده به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ایران می‌خواهد که فوراً برای انجام تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

در متن یادشده به تاریخ سه شنبه، درباره اینکه کدام کشورها آن را تهیه کرده اند، اشاره ای نشده است. اما دو دیپلمات گفتند که این کشورها ایالات متحده و E3 یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان هستند.

این پیش نویس هنوز به طور رسمی برای جلسه ای که روز دوشنبه آغاز می شود، ارائه نشده است. اعضای شورای حکام می توانند بدون مخالفت آن را تصویب کنند یا به رای بگذارند، اما پیش نویس احتمالاً قبل از ارائه اصلاح می شود.

واکنش احتمالی ایران

به نوشته رویترز، این اقدام احتمالاً خشم ایران را برمی‌انگیزد و به نوبه خود می‌تواند به چشم‌انداز نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران آسیب برساند. این در حالی است که گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده درباره احیای برجام به دلیل اختلاف درباره مسائل معدود باقیمانده، متوقف شده است.

در حالی که غرب مدعی است ایران در حال نزدیک‌تر شدن به آستانه هسته‌ای است، وزارت امور خارجه ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش، هشدار داد که به هر «اقدام غیرسازنده» که در نشست هفته آینده شورای حکام انجام شود پاسخ خواهد داد.

به گزارش کانال تلگرامی وزارت امور خارجه، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «به طور طبیعی به هرگونه اقدام غیرسازنده شورای حکام، قوی و متناسب پاسخ خواهیم داد».

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز