سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۳۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱

خسارت اختلال اینترنت به کسب‌وکارهای مجازی

رضا اسلامی، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز گفت: به نظر می‌آید میزان نیاز عامه مردم و کسب‌وکارها، به پهنای باند درست تبیین نشده و دولت علی‌رغم تعهدات جدی آقای وزیر، هنوز در تأمین این نیاز موفق نبوده است. این شرایط قابل دفاع یا توجیه نیست.
روزنو :

خسارت اختلال اینترنت به کسب‌وکارهای مجازی

زوزنو :اینترنت در ایران طی ماه‌های گذشته از آغاز سال ۱۴۰۱ فراز و نشیب‌هایی را طی کرده و در مقاطعی با کندی یا اختلال روبه‌رو شده است. دراین‌ارتباط نشست تخصصی در خصوص قطعی و کندی اینترنت با حضور کارشناسان و اهل‌فن در حوزه صنعت آی‌تی در روزهای گذشته در کلاب‌هاوس خبرآنلاین برگزار شد. در این نشست مهم‌ترین بحران‌های کسب‌وکارهای مجازی موردبررسی قرار گرفت. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

11 میلیون کاربر وابسته به اینستاگرام


عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‎های اینترنتی شهر تهران گفت: متأسفانه اختلال اینترنت ضربات جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارهای مجازی زده است. برای ما به‌عنوان کسب‌وکارهای آنلاین، اینترنت حکم رگ حیاتی را دارد و هر نوع اختلال و قطعی، به کسب‌وکارها لطمات جبران‌ناپذیر وارد می‌کند. رضا الفت‌نسب با اشاره به گسترش قابل‌توجه کسب‌وکارهای مجازی در ایران و جهان پس از شیوع کرونا گفت: پس از شیوع کرونا شکل خرید مردم تغییر کرد و حتی کسب‌وکارهای آفلاین نیز در این عرصه حضور یافتند. وی با ارائه آماری مبنی بر اینکه 11 میلیون کاربر ایرانی به اینستاگرام وابستگی دارند، گفت: هر چه قدر اختلال بیشتر شود، آنلاین و آفلاین‌ها بیشتر ضربه می‌بینند. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در طول همه این سال‌ها شعار توسعه اقتصاد دیجیتال از سوی دولت‌ها شنیده می‌شود.

آسیب اصلی افزایش اختلالات اینترنت

او با گلایه از افزایش اختلالات در اینترنت تأکید کرد: متضرر اصلی در این وضعیت کسب‌وکارهای خرد هستند؛ کسانی که قدرت اقتصادی بالا ندارند. این فعال اقتصادی به ابهام موجود در فضا نیز اشاره کرد و ادامه داد: ما نمی‌دانیم دقیقاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است. از یک سو می‌گویند اینستاگرام فیلتر نیست، اما از سوی دیگر وضع اختلالات در این بشکه قابل کتمان نیست.

هشدار درباره خروج فعالان صنعت آی‌تی

الفت‌نسب به خروج فعالان صنعت آی‌تی و برنامه‌نویسان اشاره کرد و گفت: در این فضا می‌بینیم بسیاری به دلیل نبود چشم‌انداز روشن، به پیشنهاد‌های کاری آن سوی آب جواب مثبت می‌دهند. به گفته وی حدود ۴ هزار کسب‌وکار آنلاین عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هستند و می‌توانند شهادت دهند که حجم اختلالات بالا رفته است. وی از نمایندگان مجلس خواست صدای فعالان کسب‌وکارهای مجازی باشند و این گروه را مشمول تحریم‌های داخلی نکنند.

جایگزینی برای طرح صیانت

در این نشست رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با تأکید بر اینکه شاخص‌های وزارت ارتباطات نشان‌دهنده پهنای باند و افزایش سرعت است، گفت: اتفاقاً آقایان در این وزارتخانه دروغ نمی‌گویند، اما در آمارشان اعلام نمی‌کنند که سرعت رشد کاهش‌یافته و این میزان رشد متناسب با نیاز کشور نیست. واقعیت این است که وقتی ما در مسیر توسعه هستیم و هرروز تقاضای کسب‌وکارها برای حضور در این فضا بیشتر می‌شود، در نتیجه هرروز به پهنای باند بیشتری نیاز داریم. وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد کسب‌وکارهای زیادی در اینترنت شکل گرفته است. بسیاری حتی در واتساپ کار می‌کنند و کسبه زیادی نیز در بستر اینستاگرام فعال‌اند. در حقیقت اتوبانی ساخته شده و ماشین‌ها می‌روند و می‌آیند اما تعداد ماشین‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، در نتیجه به توسعه اتوبان نیاز داریم، اما اتوبان متأسفانه خراب شده است.

قوانین نانوشته

او با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد برخی به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد دیجیتال باید محدود شود، گفت: جدا از ماجرای مالیات و بیمه، امروز با قوانین نانوشته روبرو هستیم. ما قبلاً بحث فیلترینگ و بستن کسب‌وکارها را داشتیم؛ ولی اکنون قوانین نانوشته‌ای وجود دارد که باید محدود شویم. قانون نوشته شده در این بخش همان طرح صیانت بود که کنار گذاشته شد اما الان به صورت نانوشته برخی اشخاص عقیده دارند باید ترمز این رشد کشیده شود و ازاینجا به بعد، به‌جای توسعه در کسب‌وکارها، وضعیت موجود را حفظ کنیم.

 

۲.۴ میلیون شغل در بستر اینستاگرام

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز با ذکر این نکته که اختلالات اینترنت فضای کسب‌وکارهای مجازی را با بحران روبرو کرده است، گفت: گزارش لایف‌وب نشان می‌دهد که از برج ۹ پارسال بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش را در پست‌های اینستاگرام شاهدیم. کسب‌وکارها که تعطیل نشده است، در این فضا وقتی پست‌ها کاهش یافته یعنی دسترسی ما کم شده است. آمار نشان می‌دهد بیش از دو میلیون و چهارصد هزار کسب‌وکار در این بستر ایجاد شده است؛ اما همین آمار می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی کاهش یافته است.

تیغی برای اینترنت وجود ندارد

بهمن فلاح، فعال حوزه آی تی که پیمانکار اجرای پروژه‎هایی در این حوزه و خصوصاً فیبر نوری است، با طبیعی دانستن اختلال‌های گفت: در شش ماه گذشته نه کندی اینترنت داشتیم و نه تیغی برای اینترنت بوده است. هیچ مشکلی وجود نداشته است. ما به علت ارتقای سیستم مشکل داشتیم، ولی این‌که قطعی یا کندی تهدیدی برای زیرساخت باشد کذب است. کسب‌وکارهای مجازی درحال‌توسعه هستند و قطعاً در آینده کسب‌وکارها بیشتر می‌شود. زیرساخت ارتباطات به‌شدت فرسوده است و بودجه برای نوسازی تخصیص نیافته و حالا ضعف سرعت به چشم می‌آید. عادل طالبی، در جواب وی پرسید آیا اینکه ما با مشکل واقعی روبرو هستیم، اشتباه است؟ فلاح گفت: این هم عمدی نیست. اپراتورهای موبایل مانند سایر صنایع تحت تأثیر قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده شده‌اند. انتقادات این دو به یکدیگر ادامه یافت و درنهایت قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با ارائه آماری تأکید کرد: در یک سال گذشته ارتباط بین‌المللی ما دستخوش تغییر منفی شده است. این مشکلات باعث شده در یک سال گذشته ۸۹ درصد در وب‌سایت‌های بین‌المللی اختلال داشته باشیم. اینستاگرام ۶۷ درصد اختلال داشته است. نه فیلتر می‌شود و نه باز است و نه مشخص است تکلیف چیست.

وضعیت غیرقابل‌دفاع

رضا اسلامی، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز گفت: به نظر می‌آید میزان نیاز عامه مردم و کسب‌وکارها، به پهنای باند درست تبیین نشده و دولت علی‌رغم تعهدات جدی آقای وزیر، هنوز در تأمین این نیاز موفق نبوده است. این شرایط قابل دفاع یا توجیه نیست.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز