چرا رئیس دانشگاه شریف برکنار شد؟
سخنگوی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر روسای دانشگاهها چارچوب مدیریتی را رعایت نکنند، تغییر میکنند، گفت: حواشی اخیر دانشگاه شریف در تغییر رئیس این دانشگاه موثر بود.
سخنگوی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر روسای دانشگاهها چارچوب مدیریتی را رعایت نکنند، تغییر میکنند، گفت: حواشی اخیر دانشگاه شریف در تغییر رئیس این دانشگاه موثر بود، اما تغییر رئیس دانشگاه صرفا به این دلیل اتفاق نیفتاد بلکه بررسی عملکرد دو ساله رئیس دانشگاه صنعتی شریف عامل تغییر ایشان بود.
به گزارش ایسنا، دکتر علی شمسی پور در نشست خبری با خبرنگاران که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، به علت تغییر و جابجایی انتصابات روسای دانشگاهها اشاره کرد و گفت: تغییرات روسای دانشگاهها طبیعی است چرا که وقتی دولتی تغییر میکند انتظار میرود مدیران آن دولت نیز همسو با رای مردم تغییر کنند، بنابراین انتصابات و تغییرات طبیعی است. دولت بعد هم برای خودش تغییراتی را خواهد داشت و طبیعت حکومت داری همین است.
وی ادامه داد: در مجموعه انتصابات دانشگاهها ما در وزارت علوم نقش نظارتی داریم و کمیته انتصابات ما به همراه حراست، معاونتها، بازرسی و ... فعالیت روسای دانشگاه را رصد میکنند. نهایتا در جمعبندی، شخص
شمسیپور تاکید کرد: از بین ۸ دانشگاه در تهران که وزیر برای روسای آنها در این دوره حکم زدند، رییس دانشگاه الزهرا پس از حدود یک سال، دانشگاه خواجه نصیر طوسی پس از یک سال و نیم، رئیس دانشگاه صنعتی شریف پس از دو سال و رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم پس از دوسال تغییر کردند؛ بنابراین تضمینی وجود ندارد که فردی که منصوب میشود تا آخر در این مسئولیت بماند.
سخنگوی وزارت علوم افزود، گاهی برخی روسا استعفا میدهند پس برخی تغییرات ناشی از استعفای خود فرد است یا اینکه نتوانسته از نظر مدیریتی رضایت مدیر بالادست خود را جلب کند. به کلی ثبات خوبی در مدیریت وجود دارد در عین حال نیز روسا میدانند اگر چارچوبهای مدیریتی را رعایت نکنند، تغییر میکنند.
زندگی خیلی از اساتید در شأن آنها نیست
وی در ادامه به وضعیت مهاجرت اساتید دانشگاهها اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی به روند مهاجرت در کشور بیندازیم، خواهیم دید که هم ورودی داریم هم خروجی. اما نگرانی وقتی ایجاد میشود که نیروی ماهر، توانمند و علمی کشور برود و ما مهاجرت معکوس نداشتهایم.
شمسی پور همچنین تصریح کرد: قبول دارم ما دانشجویانی را تربیت میکنیم که پس از فارغ التحصیلی مهاجرت میکنند و این موضوع قابل کتمان نیست. این موضوع در مورد اساتید نیز صدق میکند.
به گفته سخنگوی وزارت علوم؛ در چند سال اخیر اتفاقاتی افتاد که اساتید حس کردند حداقل حقوق مادی آنها رعایت نشده لذا مهاجرت کردند. اما ما در وزارت علوم برای اساتید نواستخدام گرنت خوب چند ده میلیونی درنظر گرفتیم و به اساتید یک و دو درصد برتر نیز گرنت بیشتری اعطا شد. ضمن اینکه تلاش داریم تجهیزات و کمبودها هم تامین شود.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم تاکید کرد: واقعیت این است که خیلی از اساتید زندگی دارند که شاید در شأن آنها نیست. باید شأن مادی و معنوی اساتید رعایت شود. اگر استاد بداند از حرفی که میزند و از دانش او استفاده میشود و شئونات او رعایت میشود مهاجرت نمیکند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت علوم در این دوره، تکمیل زنجیره تولید ایده تا تولید علم و تولید ثروت و قدرت از علم است، گفت: بخشهای اولیه این زنجیره کامل شده، ولی بخشهای نهایی مغفول مانده و کامل نشده که معاونت فناوری با این دلیل تأسیس شد.
سخنگوی وزارت علوم با اشاره به دستاوردهای معاونت فناوری در دو سال گذشته تاکید کرد: زنجیره تولید و مصرف علم در جایگاه مناسب و ثروت آفرینی از آن در جهت حل مشکلات جامعه، در برخی حوزهها مانند حوزه دفاعی تکمیل شده بود.
وی ادامه داد: این امر باعث شده قدرت بازآفرینی و قدرت امنیت داشته باشیم، یا دستاورها در حوزه هستهای باعث تولید قدرت شد و این موضوع در مذاکرات نیز محسوس بود.
شمسی پور همچنین خاطر نشان کرد: بعضی مسائل در حوزههای مختلف فرهنگ نیست، ولی تبدیل به فرهنگ میشود، مانند مقاله نویسی برای استادان که خوب است، ولی باید به فناوری و تولید ثروت هم توجه داشت.
وی افزد: بنابراین بخشی از این موضوع فرهنگی است. باید ریل گذاریها را عوض کرد. مانند آئین نامه ارتقا که بعد از بازبینی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده و آئین نامه پایههای تشویقی ماده ۵۳ برای استادان هم که ابِلاغ شد، توجه ویژهای به موضوع فناوری دارد؛ بنابراین وزارت علوم هم از جهت ریل گذاری و هم از جهت قانونی به سمت تکمیل زنجیره فناوری پیش میرود.
به گفته وی، ایران در رتبه نوآوری امسال ۵۳ است، درحالی که سال ۱۴۰۰ رتبه ۶۰ را داشت. فروش شرکتهای مستقر در پارکها با ۷۸ درصد افزایش از ۱۹۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ میلیارد ریال در ۱۴۰۱ رسیده است. تعداد واحدهای فناور از ۱۰ هزار به ۱۲ هزار، تعداد فناوران شاغل با ۵۰ درصد رشد از ۷۶ هزار به ۱۱۴ هزار، تعداد شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکها از ۱۵۰۰ به ۲۱۰۰ رسیده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، همچنین صادرات دانش بنیان توسط پارکها و مراکز رشد از ۸۰ میلیون دلار به ۱۸۲ میلیون دلار، تعداد پارکهای علم و فناوری از ۴۹ پارک به ۵۹ پارک، مراکز رشد علم و فناوری از ۲۰۰ مرکز در ۱۴۰۰ به ۲۱۴ مرکز و تعداد پردیسهای علم و فناور از ۲ پردیس به ۲۲ پردیس رسیده است و پارک علم و فناوری بین المللیجمهوری اسلامی در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران تأسیس شده است.
شمسی پور با بیان اینکه تمرکز وزارت علوم فقط بر تولید علم به شکل مقاله نیست؛ گفت: بر اساس توافق با وزارت صنعت پارکهای علم و فناوری که محصولات دانش بنیان دارند و برای صنایع کشور مفید است، خرید محصولات آنها توسط وزارت صمت تضمین میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه فضای پرشور و شوق روز دانشجو با انتخابات مجلس شورای اسلامی پیوند خواهد خورد، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت علوم در این دوره، تکمیل زنجیره تولید ایده تا تولید علم و تولید ثروت و قدرت از علم است. بخشهای اولیه کامل شده، ولی بخشهای نهایی مغفول مانده و کامل نشده که معاونت فناوری با این دلیل تأسیس شد.
قوانین گفتگو و مناظره در دانشگاه سهل گیرانه است
این استاد دانشگاه همچنین به برگزاری اولین دوره طرح تعالی منش استادی برای نو استادان توسط معاونت فرهنگی اشاره کرد و گفت: انتقال تجربیات استادان در این دوره صورت گرفت و با توجه به رویدادهای سال ۱۴۰۱ گفتگو و مناظره در دانشگاهها سخت شد؛ ولی با گذشت یک سال از این فتنه، از معاونتهای فرهنگی خواسته شد برای برقراری گفتگو تلاش کنند و زمینه فراهم شود تا دانشجویان از گروههای مختلف بیشتر با هم حرف بزنند و کنشگری سیاسی در دانشگاه تمرین شود.
شمسی پور با بیان اینکه قوانین گفتگو و مناظره در دانشگاه سهل گیرانه است، گفت: اگر دانشجو مرتکب اشتباهی شود، این امر به آسانی قابل جبران است و دانشجو میتوان سیاست ورزی و مطالبه گری از مسئولان را با رعایت قواعد جامعه تمرین کرد.
وی با تاکید بر حضور مسئولان در دانشگاهها گفت: شخص رئیس جمهور بیش از ۲۰ بار با دانشجویان و دانشگاهیان جلسه داشته است و بقیه مسئولان هم باید به این امر اهتمام داشته باشند. اکنون جلساتی در سطوح بالا در حال برگزاری است تا حضور مسئولان در دانشگاه به شکل نظاممند باشد.
تاکید وزارت علوم بر مهارت محوری در آموزش عالی
شمسی پور با بیان اینکه آمایش آموزش عالی نیز در حال انجام است، گفت: باید بدانیم در آموزش عالی کشور چه مشکلاتی داریم، توانایی ما چیست و به چه سمت باید حرکت کنیم.
شمسی پور با اشاره به تاکید وزارت علوم بر مهارت محوری در آموزش عالی گفت: گامهای اولیه مهارت محوری در آموزش برداشته شده است، اما به اراده کشوری و فرابخشی نیاز است و همه دستگاهها باید کمک کنند تا مهارت محوری برای دانشجویان محقق شود. این امر در حوزه پزشکی محقق شده و در بقیه حوزهها باید ساختار نظام مندی برای تحقق آن طراحی و اجرا شود. بورسهای صنعت در این زمینه کمک میکند، بر همین اساس ۳۰۰۰ ظرفیت در کنکور سال گذشته برای بورس صنعت ایجاد شد.
وی با بیان اینکه جنس فرایند جذب استاد، طولانی است و عموماً بیشتر از یک سال طول میکشد، گفت:، ولی گاهی هم عملکرد وزارت علوم و مراکز جذب دانشگاهها این فرایند را طولانیتر میکند که باید این روند اصلاح شود. برای رفع این مشکل از یک سو تلاش میکنیم فرایندهای داخل دانشگاه تسریع شود، از طرف دیگر فرایندهای داخل وزارت علوم را برای تسریع بازبینی میکنیم.
شمسی پور با اشاره به نیاز نبودن کارت پایان خدمت برای جذب اعضای هیأت علمی در آخرین دوره جذب گفت: این افراد به عنوان سرباز جذب میشوند و از ۱۳ هزار نفری که در این دوره ثبت نام کردند، ۳۵۰ نفر کارت پایان خدمت نداشتند. ضمن اینکه مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه از قبل انجام شده تا بعد از پایان فرایند جذب، استادان مشکلی در استخدام نداشته باشند و سریع وارد مجموعه آموزش عالی شوند.