سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۶۴۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

دوگانه اسب زین شده و اولویت اقتصاد

امروز از هر ناظر بیرونی که از اولویت اصلی کشور پرسیده شود بی‌شک همه از مشکلات اقتصادی و معیشی نام می‌برند. امری درست که هیچ شکی در آن نیست و حتی نیاز به نظر کارشناسی هم در این خصوص وجود ندارد چرا که مردم به واقع در زندگی خود این مهم را به عینه می‌بینند و لمس می‌کنند
روزنو :

دوگانه اسب زین شده و اولویت اقتصاد

حمید شجاعی: دولت چهاردهم از زمان تشکیل تاکنون که اتفاقا زمان چندانی هم از آن نمی‌گذرد با مخالفت‌ها و انتقاداتی چه از نظر انتصاب و انتخاب نفرات و چه سیاست‌ها، رویکردها و اقدامات مواجه بوده است.

گویی اینکه مسعود پزشکیان و دولتمردانش چوب جادو در اختیار دارند که در هر حوزه‌ای اشاره‌ای کنند و مشکلات آن حوزه به سرعت مرتفع گردد. فهم این مساله آنچنان سخت و مشکل نیست که برخی رسانه‌های منتقد و مخالف از همین ابتدای کار شروع به مقابله با دولت کرده‌اند و به‌دنبال حل یک شبه مشکلات و مسائل کشور از سوی دولت هستند. در همین راستا بهتر است نگاهی به وعده‌ها و شعارهای مسعود پزشکیان در قامت رئیس‌جمهور بیندازیم تا مشخص شود در کدام حوزه‌ها می‌توان به حل مسائل و مشکلات کشور امیدوار بود. هر چند که خود پزشکیان روز سه‌شنبه در جمع نمایندگان مجلس اظهار داشت که اگر هر جا نتوانستیم می‌آییم و به مجلس می‌گوییم نمی‌توانیم. اما از شعارهای مهم پزشکیان می‌توان به تلاش برای حل مشکلات اقتصادی و معیشت مردم؛ برداشتن فیلترینگ، مخالفت با گشت ارشاد، مذاکره و گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام اشاره کرد. اما به واقع اگر به نحوی موشکافاته به این شعارها نظری بیفکنیم نیک خواهیم دید که باید از طرفی به این شعارها و وعده‌ها از منظر تقدم و تاخر نگریست و به بیان ساده‌تر اولویت‌بندی کرد و از سوی دیگر باید از دید سهل‌الوصول بودن و انجام راحت و بدون طی پروتکل‌های مختلف به این شعارها نگاه کرد. لذا از طرفی انتظار به حقی است که جامعه، جریانات سیاسی و رسانه‌ها تحقق وعده‌ها و شعارهای رئیس‌جمهور را مطالبه کنند و از سوی دیگر باید این مساله را نیز مدنظر قرار داد که هنوز 2 ماه کامل از تشکیل دولت چهاردهم مسعود پزشکیان نمی‌گذرد و روا نیست که این حجم از هجمه، انتقاد به سمت دولت روانه شود. آن هم دولتی که میراث‌دار زمین سوخته تحویل گرفته از دولت سابق است و باید جدای از اهداف و برنامه‌های مدنظر و تعریف شده؛ طرح‌ها، برنامه‌ها و کارهای بر زمین مانده دولت سیزدهم را نیز اگر لازم بداند ادامه دهد. در چنین شرایطی باید زمان لازم به رئیس‌جمهور و دولتمردانش داده شود تا در طی زمان به حل مسائل و مشکلات جامعه که به طور مشخص مشکلات اقتصادی در اولویت قرار دارد، بپردازند. جامعه نشان داده که به پزشکیان دولتش این اعتماد را دارد که در راستای تغییر وضع موجود و حل مشکلات جامعه قدم برمی‌دارد و رفته رفته شرایط را از وضع موجود به شرایط مطلوب تغییر دهد. با این حال از رسانه‌های منتقد و مخالف نیز این انتظار می‌رود که اگر به واقع به‌دنبال حل مشکلات کشور و تحقق وعده‌ها و شعارهای دولت هستند به جای فشارهای بیهوده و هجمه‌های بی‌جا به دولت کمک کنند تا در این راه موفق ظاهر شود.

*وعده‌های سهل‌الوصول

آنچه مسلم است هیچیک از مسائل و مشکلات کشور یک شبه قابل حل نیست که اگر بود دولت قبل در 3 سال عملکرد خود حداقل در حوزه‌های مختلف دستاوردی را رقم می‌زد. لذا به نظر می‌رسد که باید  روی نگاه سهل‌الوصول بودن وعده‌ها و شعارها به تحقق آنها بپردازیم. قدر مسلم برخی وعده‌های دولت زمان‌بر و برخی در مسیر دسترسی راحت‌تر به‌دست خواهند. مثلا امروز که در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم با توجه به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها می‌توان تحقق یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور را به نظاره نشست. چنانکه روز سه‌شنبه وزیر بهداشت از تحقق این وعده مهم در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و وزیر علوم نیز در این مسیر دستوراتی را صادر کرده است. از دیگر مسائلی که می‌توان به تحقق آن در کوتاه‌مدت امیدوار بود بحث گشت ارشاد و طرح نور است که به گفته خود رئیس‌جمهور در نشست خبری صحبت‌هایی در این خصوص شده تا برخوردی با بانوان در این حوزه صورت نگیرد. هر چند که برای حل اساسی این مساله باید تصمیمات و مذاکرات مهم‌تری صورت پذیرد. یکی دیگر از مسائلی که تحقق آن می‌تواند بسیار رضایت جامعه را با خود به همراه داشته باشد بحث رفع فیلترینگ است. پزشکیان بارها چه در زمان انتخابات و چه پس از آن بارها در مورد این مساله صحبت کرده که باید بستر کار و فعالیت در فضای مجازی مورد بازنگری قرار گیرد و فیلترینگ برداشته شود و اخیرا نیز در نشست خبری بیان کرد: «این موضوع در دستور کار است و جمع‌بندی در شورای امنیت صحبت می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم که اجرا شود. تلاش می‌کنیم که این امر هرچه سریع‌تر انجام شود.» لذا تحقق این وعده‌ها که با دستور رئیس‌جمهور و هماهنگی با سایر نهادها و ارگان‌ها انجام شود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش امید و اعتماد جامعه به رئیس‌جمهور و دولت داشته باشد تا نسبت به مسائل دیگر که نیاز به زمان بیشتری دارند با نگاه امیدوارانه‌تری بنگرند.

 * حل مشکلات در گرو وفاق ملی

امروز از هر ناظر بیرونی که از اولویت اصلی کشور پرسیده شود بی‌شک همه از مشکلات اقتصادی و معیشی نام می‌برند. امری درست که هیچ شکی در آن نیست و حتی نیاز به نظر کارشناسی هم در این خصوص وجود ندارد چرا که مردم به واقع در زندگی خود این مهم را به عینه می‌بینند و لمس می‌کنند. اما آیا تحقق این مساله بزرگ که همواره دغدغه همه دولت‌های پس از انقلاب بوده و کمتر دولتی هم توانسته در این حوزه رضایتمندی مردم را همراه داشته باشد کار یک هفته و یکسال است؟ آن هم اقتصادی که برای حل و فصل آن با مشکلات داخلی و بین‌المللی مواجه هستیم و مهم‌تر از همه تحریم که به‌صورت مستقیم بر روی اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. حل مشکلات اقتصادی ابتدا یک عزم ملی می‌طلبد که در این راستا همه به پشتیبانی و حمایت از دولت بپردازند و سپس اقدام و عمل دولت در مسیر حل این مشکلات که قدر مسلم بخشی از آن مذاکرات بین‌المللی در جهت رفع تحریم‌ها و مدیریت درست در داخل خواهد بود حال پرسش از تریبون‌داران و رسانه‌هایی که علم مخالفت و انتقاد برداشته‌اند این است که مگر دولت یکدست متبوع شما که همه امور برایش فراهم بود توانست مشکلات اقتصادی کشور را حل کند که از این دولت هنوز جای پا محکم نکرده انتظار معجزه دارید؟ پس به‌جای انتقادات نابجا و غیرکارشناسی در مسیر وفاق و اتحاد قدم بردارید تا در نهایت با حل مشکلات همه از آن منتفع و بهرمنده شوند.

منبع : آرمان ملی

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز