سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۴۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
کارنامه درخشان طلای ۱۸ عیار در نیمه نخست سال

طلا چگونه تورم را شکست داد؟

قیمت طلا ۱۸ عیار در پایان نیمه نخست سال به سه میلیون و ۳۷۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید تا دارایی سرمایه‌گذاران به ۸۰ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان افزایش پیدا کند. ۳۰ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان از این پول سود خالص است.
روزنو :

طلا به لطف بازدهی ۶۵ درصدی، از نبرد با دلار و قطعات کوچک سکه سربلند بیرون می‌آید، اما سرمایه‌گذاران به طور خاص بابت خواباندن مچ تورم احساس غرور می‌کنند
- قیمت طلا در پایان تابستان به سه میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان در هر گرم رسید تا در قیاس با شروع سال حدود ۱۵ درصد رشد کرده باشد. اگر تابستان ۱۴۰۲ برای خرید طلای ۱۸ عیار اقدام کرده باشید، ارزش سرمایه شما پس از یک سال با افزایش ۶۵ درصدی روبرو شده است.


به گزارش فرارو؛ هر طور حساب کنید خرید طلا برای سرمایه‌گذاران خوش‌یمن و پربرکت بوده. آن‌هایی که ناشکری می‌کنند بهتر است بدانند دلار در یک سال گذشته ۲۰ درصد گران شده و در قیاس با تورم ۳۱ درصدی عملا حرفی برای گفتن ندارد. فقط کسانی که سمت بیت‌کوین رفته‌اند می‌توانند بابت نه گفتن به خرید طلا خودشان را سرزنش نکنند هرچند نگهداری بیت‌کوین در کیف پول الکترونیکی به مدت یک‌سال مرسوم نیست.
قیمت طلا در بهار و تابستان ۱۴۰۳

قیمت طلا سال ۱۴۰۳ را از جایگاه سه میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد و با شتاب زیاد در روز ۲۵ فروردین به سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان رسید. رکورد قیمت طلا در این روز شکسته شد.

قیمت طلا در ادامه نزولی شد، اما هرگز از سه میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان پایین‌تر نیامد. سرانجام در آخرین روز از بهار ۱۴۰۳، طلا در سکوی سه میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان مشاهده شد.

قیمت طلا با وجود گردوخاک اواخر فروردین، روی‌هم‌رفته در سه ماه تابستان ۱۰۴ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و برای سرمایه‌گذاران بازدهی تقریبا ناچیز ۳.۲ درصدی را به‌جا گذاشت.

طلا ۱۸ عیار، اول تابستان ۱۴۰۳ با قیمت سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان در هر گرم فروخته شد. ۱۹ روز بعد به نظر می‌رسید با دور تازه روند نزولی بازار طلا روبرو هستیم، چون قیمت طلا در آن روز تا سه میلیون و ۳۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. طلا از آن پس به نفع سرمایه‌گذاران عمل کرد.

قیمت طلا روز ۱۳ مرداد توانست خود را تا سه میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان بالا بکشاند و تا همین اواخر با اعتماد به نفس کار را دنبال گرفت. به‌شکلی که موفق شد در هفته آخر شهریور از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بگذرد و روز اخر شهریور، جایگاه سه میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان را تصاحب کند.

خرید طلا در سه ماه تابستان، بیشتر از بهار سودآوری داشته است. قیمت طلا روز پنجشنبه ۲۹ شهریور در قیاس با روز شنبه دوم تیرماه ۳۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر گرم افزایش پیدا کرده تا در عمل شاهد رشد ۱۱ درصدی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار باشیم.

طلا چگونه تورم را شکست داد؟
بیشتر بدانید | قیمت بیت کوین بار دیگر از محدوده ۶۳ هزار دلار گذشته و در روز آخر تابستان ۱۴۰۳ جایگاه ۶۳ هزار و ۱۶۳ دلار را به خود اختصاص داد. بیت کوین اواخر تابستان پارسال ۲۶ هزار و ۵۷۹ دلار می‌ارزید. قیمت بیت‌کوین به این ترتیب پس از گذشت یک سال ۱۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است

بازدهی طلا برای سرمایه‌گذاران

قیمت طلا روز پنجشنبه ۲۹ شهریور روی پله سه میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان ایستاد که در مقایسه با روز اول سال، ۴۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان و نسبت به زمان مشابه سال قبل، یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در هر گرم گران شده باشد.

بازدهی ۱۴.۵ درصدی طلا برای سرمایه‌گذاران از اول سال تا الان احتمالا خیلی به چشم نمی‌آید. حتی شاید بعضی‌ها ناشکری کنند، اما روی کاغذ طلا سربلند است، چون در سایر بازارها، کسی نتوانسته روی دست طلا بلند شود.

قیمت دلار از اول سال تا پایان تابستان دو هزار و ۶۶۰ تومان آب رفته و نزدیک چهار درصد زیان متوجه سرمایه‌گذاران کرده است. بورس به طور متوسط شش درصد زیان کف دست سهامداران گذاشته و بیت‌کوین عموما درجا زده است.

ارزش طلا برای سرمایه‌گذاران وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم نیم سکه و سکه گرمی به عنوان قطعات ریز و محبوب بین سرمایه‌گذاران از اول سال تا آخر تابستان، سه تا چهار درصد بازدهی مثبت به ارمغان آورده‌اند.

قیمت سکه امامی از اول سال تا آخر تابستان، پنج میلیون و ۵۱۵ هزار تومان رشد کرده و بازدهی ۱۴ درصدی را از خود به جا گذاشته است با این حال همچنان با اختلافی ناچیز طلا رتبه نخست را مال خود می‌کند.
طلا در نبرد با تورم

بازدهی ۶۵ درصدی یک ساله طلا وقتی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تورم با سرعت ۳۱ درصد به پیش تاخته و به این ترتیب آن‌هایی که دارایی خود را به طلا تبدیل کرده اند، از این بابت باید خوشحال باشند.

قیمت طلا روز آخر تابستان ۱۴۰۲، دو میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان در هر گرم بود و اگر کسی آن موقع ۵۰ میلیون تومان داشت و وارد بازار می‌شد، می‌توانست ۲۱.۵ گرم طلا بخرد.

قیمت طلا ۱۸ عیار در پایان نیمه نخست سال به سه میلیون و ۳۷۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید تا دارایی سرمایه‌گذاران به ۸۰ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان افزایش پیدا کند. ۳۰ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان از این پول سود خالص است.

قیمت دلار در یک سال گذشته نزدیک ۱۰ هزار تومان رشد کرده و بازدهی نهایتا ۲۰ درصدی را از خود به جا گذاشته است. سکه امامی با ثبت بازدهی ۵۳ درصدی و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۵۲.۵ درصدی با حسرت به طلای ۱۸ عیار چشم دوخته‌اند.

نیم سکه بهار آزادی طی یک سال ۵۸ درصد گران شده، اما باز هم نمی‌تواند تاج و تخت طلا ۱۸ عیار را تهدید کند. سکه گرمی با بازدهی مثبت ۱۹ درصدی بدترین عملکرد را به نمایش گذاشته و در قیاس با تورم ۳۱ درصدی حتی توی سر ارزش دارایی سرمایه‌گذاران زده است.

عکس روز
خبر های روز