ایران در حالت جنگ غیر مستقیم با آمریکا است
ستاره صبح، فائزه صدر: درحالیکه عمر دولت چهاردهم به سه ماه نرسیده، وزیر امور خارجه در این مدت کوتاه روز های پر کاری داشته است. تور سفر های دیپلماتیک عباس عراقچی در منطقه با دیدار از لبنان آغاز شد. وزیر امور خارجه سپس بی وقفه به عراق، سوریه، عربستان، قطر، اردن، عمان، ترکیه و مصر رفت. روز های پر کار عراقچی نشان می دهد حاکمیت در اوج تنش منطقه به دستاورد دستگاه دیپلماسی چشم دوخته است. دستاوردی که می توند معادله جنگ را تغییر دهد. ستاره صبح در گفت و گو با غلامعلی رجایی، مشاور پیشین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی روابط ایران و کشور های منطقه و همچنین دستاورد های سفر وزیر امور خارجه پرداخته که در ادامه می خوانید:
سابقه نداشته وزیر امور خارجه ایران در مدتی کوتاه به چندین کشور منطقه سفر کند به ویژه که دیدار هایی با مقامات اردن و مصر نیز در فهرست دیدار های دیپلماتیک عباس عراقچی دیده می شود. چه دستاوردی بر سفر های وزیر امور خارجه متصور است؟
مسعود پزشکیان تجربه حضور در پاستور ندارد از این رو اتفاقات اخیر منطقه فرصتی برای پختگی بیشتر و آزمونی برای دولت چهاردهم است. حوادث پیش آمده در منطقه و حملات اسرائیل وضعیت یکنوخت سیاست خارجی ایران را تکانی داده و به تغییرات و تصمیمات شتاب داده است.
آقای عراقچی در یکی از سنگین ترین برنامه های دستگاه دیپلماسی یعنی مذاکرات برجام، نفر دوم ماجرا بود. این فرد در خصوص روابط خارجی ایران فردی پخته، با تجربه و توجیه است. اما سیاست خارجی به طور کامل با هدایت رهبری است.
دولت چهاردهم با تعریف وضعیت جدیدی در دیپلماسی کشور روبرو است. شرایط جدید بر کارآمدی تیم وزارت امور خارجه می افزاید. تا اینجا وزارت امور خارجه دولت تکاپوی قابل قبولی داشت اما باید خروجی سفر های عباس عراقچی را در عمل ببینیم تا بتوانیم نظر بدهیم.
ایران ناچار از اقدامات دیپلماتیک است زیرا ما در فضای جنگ قرار داریم. با انتقال رادار تاد از ایالات متحده به اسرائیل، ایران در آستانه جنگ غیر مستقیم با آمریکا است.
در چنین شرایطی مسئولیت دستگاه دیپلماسی سنگین است و انتظار ها بالا است. تحرکات دیپلماسی متفاوت از دولت های پیشین است، زیرا شرایط کاملا فرق کرده است. در دوران آقای هاشمی ایران شرایط پس از جنگ را از سر می گذراند که اعراب به طور تمام قد در کنار عراق بودند و در سیاست، اقتصاد و از نظر فرهنگی و رسانه ای یا از نظر تسلیحاتی و ارسال امکانات به طور کامل از عراق پشتیبانی کرده بودند.
در دوران اصلاحات، آقای خاتمی با گفت و گوی تمدن ها از تقسیمات منطقه فراتر رفت و پا به مطلوبات جهانی گذاشت. دیالوگ با جهان را باز کرد و بسیار موفق ظاهر شد. به نظر من ترکیبی از سیاست خارجی و منطقه ای در دوره سازندگی و اصلاحات می تواند الگوی مناسبی برای دولت چهاردهم باشد.
آیا دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی می تواند در ایجاد آتش بس غزه و لبنان و برقراری صلح سهمی داشته باشد یا خیر؟
ایران در ماجرای غزه و لبنان درگیر شده است به ویژه پس از موشک هایی که به خون خواهی شهادت اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله فرستادیم. موضع گیری های رسمی ایران در قبال حملات اسرائیل نسبت ایران با غزه و حزب الله را مشخص می کند.
امروز نیز درحالیکه اعراب واکنشی به شهادت یحیی سنوار نشان نمی دهد ایران موضع گیری می کند و اسرائیل را محکوم می کند. موضع ایران قابل تردید نیست. ایران باید در پاسخ ترور اسماعیل هنیه در تهران از حیثیت خود دفاع می کرد. از سوی دیگر جمهوری اسلامی نمی تواند نیروهای حامی خود در منطقه را تنها بگذارد این گروه ها به حمایت نیاز دارند. در مقابل باید بپذیریم که چنین ورودی به تنش منطقه عواقبی برای مردم در داخل دارد. ایران آمادگی درگیری در جنگی دراز مدت را ندارد. حمله اسرائیل به ایران شرایط را سخت خواهد شد.