به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۶۶۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۳

رفت ‌و ‌برگشت‌های ظریفانه

احمد شیرزاد، نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه پزشکیان هرگز از ظریف جدا نخواهد شد، به ‌خبرنگار «آرمان ملی» می‌گوید:‌ «اصل این قانون ناعادلانه است که در مجلس یازدهم تحت شرایط خاصی به تصویب رسید. کسی مخالف این نیست که باید از حضور افرادی که تعلقات‌شان در آن سوی مرزهاست، در حاکمیت جلوگیری شود ولی حتی این نگرش‌ها هم نمی‌تواند باعث شود که نیاز به قانون داشته باشیم.
روزنو :

رفت ‌و ‌برگشت‌های ظریفانه

سیاوش پورعلی: رابطه پاستور و بهارستان با اعلام اینکه انتصاب معاون راهبردی دولت غیرقانونی بوده است وارد فاز جدیدی شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یک نماینده اعلام کرد که انتصاب ظریف در تضاد با قانون است. حالا پس از جدال‌های فراوان گویا محمدجواد ظریف باید از پاستور دور شود، ولی این پایان ماراتن تندروها و دولت چهاردهم نخواهد بود. بعد از اینکه اظهارات قالیباف در رسانه‌ها مطرح شد خبرنگاران در حاشیه حیاط دولت سعی کردند ظریف را وادار به واکنش کنند، او در پاسخی کوتاه گفت:‌ «این مساله را از رئیس‌جمهور بپرسید.» پاسخ ظریف اما اشاره به لایحه‌ای دارد که پیش از این توسط دولت به مجلس ارسال شد. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی ریاست جمهوری در همین مورد از تعامل بین دولت مجلس خبر داد که می‌توان امیدواری‌ها به بازگشت ظریف را افزایش دهد. در ادامه این گزارش به آخرین تحولات این سوژه خواهیم پرداخت. برای ارزیابی رخدادهای آینده با یکی از تحلیلگران سیاسی مصاحبه‌ کرده‌ایم. شیرزاد معتقد است که رئیس‌جمهور به این راحتی‌ها ظریف را از دست نمی‌دهد.

احمد شیرزاد، نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه پزشکیان هرگز از ظریف جدا نخواهد شد، به ‌خبرنگار «آرمان ملی» می‌گوید:‌ «اصل این قانون ناعادلانه است که در مجلس یازدهم تحت شرایط خاصی به تصویب رسید. کسی مخالف این نیست که باید از حضور افرادی که تعلقات‌شان در آن سوی مرزهاست، در حاکمیت جلوگیری شود ولی حتی این نگرش‌ها هم نمی‌تواند باعث شود که نیاز به قانون داشته باشیم. چنین مواردی باید به‌صورت موردی و توسط دستگاه‌های امنیتی بررسی شود. در اینکه همه وجود ظریف در خدمت به ایران بوده، هیچ ترددی نیست ولی فرزندانی دارند که در زمان خدمت در آمریکا به‌دنیا آمده‌اند. باید به این موضوع تاکید کنیم که صرف تابعیت خارجی فرزندان هم نمی‌تواند دلیل محدودیت باشد زیرا برخی هستند که حتی فرزندان‌شان تابعیت خارجی ندارند ولی دل در گرو کشورهای دیگر بسته‌اند.» این تحلیل‌گر سیاسی در همین مورد و با اشاره به لایحه‌ای که دولت به مجلس ارسال کرده است، ادامه می‌دهد: «در گذشته تصمیماتی تبدیل به قانون شده که اکنون دست و پاگیر شده است و نیاز است که مجلس باتوجه به چالش‌های روز قوانین را بررسی و تغییر دهد. امیدواریم که این قانون باتوجه به‌تذکرات مسئولان بالادستی اصلاح شود و توجه داشته باشید که این قانون تنها برای شخص ظریف محدودیت ایجاد نمی‌کند بلکه بسیاری از مدیران کنونی و آینده هم در چنین شرایطی حضور دارند. جایگاه ظریف در دولت چهاردهم غیرقابل کتمان است جدا از محبوبیت شخص پزشکیان بسیاری از شهروندان با اعتماد به ظریف در انتخابات شرکت کردند. آنچه مشاهده کردیم زوج پزشکیان و ظریف در کنار هم توانستند، موفق باشند. انتظار طبیعی شهروندان این است که ظریف در کنار پزشکیان به کار خود ادامه دهد. اینکه افراد با چه کسانی فعالیت می‌کنند به تصمیم خودشان باز می‌گردد و به‌نظر نمی‌آید که پزشکیان به این راحتی‌ها او را کنار بگذارد ولی در همین مورد به‌دنبال تنش با سایر گروه‌ها نخواهد بود. احتمالا با مذاکره بین پاستور و بهارستان مردم از خدمات ظریف بی‌بهره نخواهند ماند. او یا به‌عنوان معاون به پاستور بازخواهد گشت یا به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهوری منصوب می‌شود.»

اصولگراهای معتدل

احمد بخشایش‌اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به آخرین جزییات این لایحه در کمیسیون مربوطه بیان داشت:‌ «فعلا فوریت لایحه رای نیاورد و فکر می‌کنم اگر بازهم ظریف در پست فعلی باشد، حتی لایحه به‌صورت عادی هم رای نمی‌آورد. در هر صورت مطمئنا نمایندگان به صحبت‌های رهبری گوش می‌دهند و به این ترتیب نیست که گوش ندهند اما لایحه باید وقتی در صحن مطرح شود که یک فرد از این قضیه انتفاع نبیند یا ضرر نکند. برای مثال اگر ظریف کنار می‌رفت و بعد این لایحه می‌آمد این اصلاح رای می‌آورد چراکه لایحه خوبی است و از طرفی بسیاری از سردارهای ما در سوریه و لبنان هستند که همسران آنها هم آنجا حضور دارند و امکان دارد بچه‌ای متولد شود یا اینکه خیلی از دانشجویان ما خارج از کشور هستند و امکان دارد بچه‌ای متولد شود، امکان دارد که علاقه دارند تابعیت آن کشور را بگیرند، حتی غیرقهری، بعد پدر همین فرزندان به ایران بر می‌گردد و می‌‎خواهد خدمت کند، آن وقت ما اجازه ندهیم، در این صورت این لایحه بد نیست اما به‌دلیل اینکه این لایحه برای فرد آمده بود و اسمش در مجلس لایحه ظریف شده بود، نباید صورت بگیرد.»

دغدغه رسایی

حمیدرسایی، نماینده تهران در تذکری گفت: «گزارش کمیسیون امنیت ملی‌ و سیاست خارجی مجلس درباره اعمال ماده ۲۳۴ (درباره انتصاب برخی از افراد در مشاغل حساس) هنوز قرائت نشده است. اما باید دانست که ما نمایندگان برای عمل به آیین‌نامه داخلی مجلس قسم یاد کردیم. از طرفی شورای نگهبان اعلام کرده است که انتخابات میان دوره‌ای در چند شهر برگزار نمی‌شود چون قانون موردنظر در این باره در مجلس رای نیاورد. اگر قرار است قانون را تغییر دهیم باید به نفع مردم تغییر دهیم.» محمدباقر قالیباف، در پاسخ به این تذکر اظهارکرد:‌ «گزارش کمیسیون امنیت ایراد داشته و به کمیسیون ارجاع شده است. این گزارش به‌دلیل نبودن رئیس کمیسیون هنوز به صحن علنی ارجاع نشده است. اینکه فرمودید باید آیین‌نامه داخلی مجلس را رعایت کنیم و گزارش آن به صحن ارسال شود، هیات رئیسه آیین‌نامه را رعایت می‌کند. اما حرف شما در این باره صحت ندارد و گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس برای اعمال ماده ۲۳۴ هنوز به هیات رئیسه ارسال نشده و گزارش شما، گزارش درستی نیست.»

موضوع فقط ظریف نیست

بهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز گذشته در این مورد گفت: «دولت در این ارتباط لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده است که به کمیسیون ارجاع شده است. البته ما صحبت کردیم که این لایحه به صحن بازگردد. البته این موضوع فقط در ارتباط با آقای ظریف نیست و به‌طور کلی پیشنهاد دولت این بوده است که قانون در این زمینه فقط به خود فرد مرتبط باشد، نه به همسر یا خانواده او که نتیجه این پیشنهاد هرچه باشد ما تابع هستیم. سوال دیگری را آقای رسایی در مجلس مطرح کرده است که به کمیسیون رفته و قرار است به‌صورت ماده ۲۳۴ مطرح شود که در این زمینه هم پیگیر هستیم و مذاکراتی انجام شده است.» ظریف، معاون راهبردی دولت روز 21 مردادماه با انتشار متنی استعفای خود در اعتراض به آنچه چینش کابینه خوانده بود، از دولت کنار رفت ولی بسیاری معتقدند که این ترک دولت یک تاکتیک سیاسی بود. زیرا او بار دیگر و بعد از کسب رای اعتماد صددرصدی کابینه از مجلس و در هفته اول شهریور به دولت بازگشت.

منبع : آرمان ملی 

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز