به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۶۶۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۴ آذر ۱۴۰۳

رویا بافی ایران خودرو برای خروج از زیان نجومی/ افزایش قیمت به جای مقابله با هزینه‌های سربار؟

اتفاقی که ایران خودرو را در یک قدمی اخراج از بورس قرار داد اما با رایزنی های گسترده مدیران ایران خودرو و وزارت صمت، سرانجام هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یکساله ایران‌خودرو جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد»
روزنو :

رویا بافی ایران خودرو برای خروج از زیان نجومی/ افزایش قیمت به جای مقابله با هزینه‌های سربار؟

به نظر می رسد مدیران ایران‌خودرو به‌جای برطرف‌کردن ضعف‌های مدیریتی و کاهش هزینه‌های اضافی و سربار، ترجیح داده‌اند تا گزینه افزایش قیمت را با فشار بر وزارت صمت، فعال کنند.

ایران خودرو، شرکتی که به نظر می رسد در سال جهش تولید با مشارکت مردم، برنامه‌ای برای افزایش تولید نداشته و حالا تا پایان آبان‌ماه، با افت تولید مواجه است.
اجاره خودرو - رنت سعادت

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، شرکت ایران خودرو با وجود انتقادات گسترده مردم از کیفیت پایین محصولات و وقفه‌های چندماهه در تحویل بسیاری از خودرو‌های ثبت نامی، سرانجام مجوز افزایش قیمت بیش از ۱۵ محصول تولیدی را وزارت صمت گرفت تا اعتراضی دیگر از سوی مردم را در مقابل خود ببیند، مردمی با توجه به کاهش قدرت خرید و تورم بالا، حالا باید خودرو‌های کم‌کیفیت ایران خودرو را گران‌تر از قبل خرید کنند. 

جدول زیر تغییرات قیمتی محصولات ایران خودرو را نشان می دهد.
رویا بافی ایران خودرو برای خروج از زیان نجومی/ افزایش قیمت به جای مقابله با هزینه‌های سربار؟
 
ایران خودرو نیز پس از صدور مجوز افزایش قیمت محصولات فوق اعلام کرده است که با این مجوز، طی چهار ماه پایانی سال و از محل قیمت‌های جدید، حدود ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. اعداد و ارقامی که برای مدیرعامل ایران‌خودرو، حکم برگه برنده دارد تا خود را مدیر موفق معرفی کند.
 

اما این یک‌روی سکه است و اگر نگاهی به عمر مدیریت علیمردان عظیمی در ایران‌خودرو داشته باشیم، روند افزایش زیان دهی در بزرگ‌ترین کارخانه خودرویی ایران، صعودی بوده است. به‌گونه‌ای که بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان به عنوان زیان انباشته ایران خودرو تا پایان نیمه نخست سال به ثبت رسیده، بنابراین این حجم از زیان دهی با وجود حمایت‌های مختلف دولت از ایران‌خودرو، بیانگر ضعف‌های مدیریتی در این شرکت بورسی است. خودروسازی که سرمایه ثبتی آن در بورس حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است، اما زیان انباشته‌ای چند برابر سرمایه ثبتی دارد. روندی که باعث شده تا ایران خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود. قانونی که به صراحت بیان می‌کند «اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت‌مدیره مکلف است، بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده تشکیل داده و صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد»

در نهایت هیئت پذیرش اوراق بهادار مردادماه سال گذشته تصویب کرد: «در صورت عدم خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ نماد معاملاتی ایران خودرو و سایپا لغو پذیرش و از بازار دوم بورس به بازار پایه فرابورس منتقل خواهند شد.»

اتفاقی که ایران خودرو را در یک قدمی اخراج از بورس قرار داد اما با رایزنی های گسترده مدیران ایران خودرو و وزارت صمت، سرانجام هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یکساله ایران‌خودرو جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد»

بنابراین امتیازی که سازمان بورس به ایران خودرو داد تا بتواند از زیان خارج شود، اما عملکرد عظیمی در این شرکت خودرویی به گونه ای بوده است که تحقق این مهم را دور از دسترس می کند و در نهایت سال آینده، دود سیاست های وی به چشم سهامداران می رود.
جولان هزینه های سربار در ایران خودرو

مدیران ایران‌خودرو به‌جای برطرف‌کردن ضعف‌های مدیریتی و کاهش هزینه‌های اضافی و سربار، ترجیح داده‌اند تا گزینه افزایش قیمت را با فشار وزارت صمت، فعال کنند. روشی در دسترس که در این سال‌ها با وجود گلایه و انتقاد‌های گسترده مردم، کلید خورده است، اما در نهایت نتیجه‌ای کوتاه‌مدت برای درآمدزایی داشته و پس از مدتی، دوباره فرمان ایران‌خودرو بر مسیر زیان دهی چرخیده است. خودروسازی که محصولات کم‌کیفیت تولید و عرضه می‌کند و در بازار تقریباً انحصاری و مورد حمایت تمام‌قد از سوی دولت‌ها، بازهم نمادی از ناکارآمدی مدیران غیرمتخصص در اقتصاد کشور است.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز