به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۶۶۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۸ آذر ۱۴۰۳

بدعهدی سایپا در اجرای طرح‌های فروش/ چرا خودروساز دولتی به وعده خود عمل نکرد؟

شرکت سایپا پس از دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود، از برنامه خود برای اجرای طرح فروش در هفته دوم آذر ماه خبر داد. اما اکنون به‌رغم ورود به سومین هفته ماه جاری، این شرکت نتوانسته به وعده خود عمل کند و متقاضیان را چشم‌انتظار گذاشته است.
روزنو :

بدعهدی سایپا در اجرای طرح‌های فروش/ چرا خودروساز دولتی به وعده خود عمل نکرد؟

با پایان آبان و اعلام افزایش قیمت محصولات خودروسازان، شرکت سایپا از اجرای طرح فروش محصولات خود در هفته دوم آذرماه خبر داده بود. اما اکنون با گذشت دو هفته از آذر، این شرکت در اقدامی ناگهانی از لغو این طرح خبر داد.

شرکت سایپا پس از دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود، از برنامه خود برای اجرای طرح فروش در هفته دوم آذر ماه خبر داد. اما اکنون به‌رغم ورود به سومین هفته ماه جاری، این شرکت نتوانسته به وعده خود عمل کند و متقاضیان را چشم‌انتظار گذاشته است.

این خودروساز دولتی، ضمن عذرخواهی از مردم، علت تأخیر در  را نیاز به به‌روزرسانی سیستم‌های فروش و ایجاد شرایط بهتر برای متقاضیان اعلام کرده است. با این حال، مشخص نبودن زمان جدید اجرای این طرح و هم‌زمانی آن به‌ویژه پس از تغییرات مدیریتی، سوالات بسیاری را مطرح کرده است.
تغییرات مدیریتی و تأثیر آن بر برنامه‌ها

لغو طرح فروش سایپا در حالی صورت گرفته که تغییرات مدیریتی در سایپا موضوعی چالش‌برانگیز بوده است.

در روزهای اخیر، علی شیخ‌زاده به‌عنوان مدیرعامل جدید سایپا معرفی شد و جایگزین جواد توسلی‌مهر شد که تنها ۱۰ ماه در این سمت فعالیت داشت.
  

این تغییرات، که به‌طور مکرر در سایپا رخ می‌دهد و میانگین عمر مدیران عامل این شرکت را به حدود دو سال کاهش داده است، بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، این تغییرات زودهنگام باعث اختلال در اجرای برنامه‌های استراتژیک و بی‌ثباتی در مدیریت شده است. این مساله با توجه به همزمانی تغییرات مدیریتی و لغو طرح فروش اخیر سایپا و موکول شدن آن به زمانی دیگر کاملا مشهود است، طوری که می‌توان نتیجه گرفت تغییرات مدیریتی منجر به فراموش شدن برنامه‌های پیشین شده است. 

در همین حال، فرشاد مقیمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، خبر از افزایش ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروهای سایپا و ایران‌خودرو داده و اعلام کرده که تولید روزانه این شرکت‌ها به بیش از 4000 دستگاه رسیده است. 

با این حال به نظر می‌رسد هنوز قرار نیست این 4000 دستگاه به دست متقاضیان برسد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تعهدات قبلی این خودروساز دولتی را رفع کند. 
ابهامات لغو طرح فروش سایپا

با توجه به مواردی که به آن‌ها اشاره شد این سوال مطرح است که آیا به‌روزرسانی سیستم‌های فروش دلیلی کافی برای لغو طرح فروش است یا تغییرات مدیریتی اخیر در این تصمیم تأثیرگذار بوده‌اند؟

سایپا حداقل از زمان اعلام برنامه خود، دو هفته برای اجرای به‌روزرسانی‌های مذکور فرصت داشت، اما لغو این طرح درست یک روز پس از انتصاب مدیرعامل جدید، ابهاماتی را درباره دلایل واقعی این اقدام به وجود آورده است. این موضوع به نگرانی‌های گسترده‌تر درباره چالش‌های مدیریتی و ساختاری در سایپا دامن می‌زند.

به نظر می‌رسد که سایپا به‌رغم افزایش تولید و تبلیغات گسترده برای فروش محصولات، همچنان با مسائل مدیریتی و برنامه‌ریزی روبه‌روست که اجرای طرح‌های مهم را به تأخیر می‌اندازد، اما آیا این تغییرات می‌تواند به بازسازی اعتماد عمومی و حل مشکلات ساختاری کمک کند یا صرفاً به پیچیده‌تر شدن اوضاع منجر خواهد شد؟

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز