
قیمت میوه در آستانه عید نوروز سر به فلک کشید/ هر کیلو موز؛ بیش از ۱۵۰ هزار تومان!
بررسی بازار میوه در آستانه عید نوروز ۱۴۰۴ حاکی از آن است که قیمت میوه در این ایام رشد قابل توجهی داشته است.
به گزارش تجارت نیوز، با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، بازار میوه و ترهبار مورد توجه مصرفکنندگان و فعالان این حوزه قرار گرفته است. میوههای شب عید همچون پرتقال، سیب، موز، نارنگی و … جزو اقلام پرتقاضایی هستند که هرساله با نوسانات قیمتی مواجه میشوند.
نوسان قیمت میوه که فراتر از انتظار بود، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید خانوادهها گذاشته و نگرانی خانوادههای ایرانی را برانگیخته است. حال باید دید که قیمت میوههای شب عید نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته و علت این تغییرات قیمتی چیست؟
قیمت میوه در آستانه نوروز 1404
بررسی بازار میوه حاکی از آن است که در آستانه نوروز 1404، سیب قرمز با قیمت 70 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح حردهفروشیها به فروش میرسد.
همچنین خیار گلخانهای با قیمت 50 هزار تومان، نارنگی با قیمت 80 هزار تومان و موز با قیمت 150 هزار تومان در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد.
علاوه بر این، در این ایام لیمو شیرین و سیب زرد به ترتیب 76 هزار تومان و 60 هزار تومان قیمتگذاری شدهاند. در حال حاضر پرتقال هم با قیمت 50 هزار تومان در بازار عرضه میشود.
مقایسه قیمتها نشان میدهد که سال گذشته لیمو شیرین 30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش میرسید، اما امسال بهای این محصول با رشد 153 درصدی به 76 هزار تومان رسیده است.
همچنین خیار گلخانهای هم با قیمت 25 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه میشد. اما حالا قیمت آن به 55 هزار تومان رسیده که این نشاندهنده رشد 120 درصدی قیمت این محصول نسبت به سال گذشته است.
موز که یکی از گرانترین انواع میوه در بازار این روزها محسوب میشود، از 60 هزار تومان در سال گذشته به 150 هزار تومان رسیده که معادل افزایش 150 درصدی قیمت آن در یک سال گذشته است. البته این میوه در بذخی مناطق به ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده است.
سیب قرمز هم نسبت به سال گذشته 100 درصد گرانتر شده است؛ طوری که قیمت این محصول از 35 هزار تومان به 70 هزار تومان افزایش یافته است. سیب زرد هم از این قاعده مستثنی نبوده، زیرا نرخ آن با رشد 72 درصدی از 35 تومان 60 هزار تومان رسیده است.
نارنگی و پرتقال هم جزو میوههای پرفروش در این روزها هستند. نارنگی که با قیمت 30 هزار تومان به فروش میرسید، اکنون با رشد 166 درصدی با نرخ 80 هزار تومان در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد.
پرتقال هم سال گذشته با نرخ 25 هزار تومان در میادین میوه و ترهبار عرضه میشد، اما حالا قیمت آن با رشد 100 درصدی به 50 هزار تومان رسیده است.
علت افزایش قیمت میوه در آستانه نوروز 1404 چیست؟
افزایش قیمت میوه در آستانه نوروز را نمیتوان صرفا به تغییرات اقلیمی نسبت داد. زیرا به جز تغییرات اقلیمی، موارد متعددی در افزایش قیمت میوه در این ایام تأثیرگذاراند. وجود واسطهها و دلالان، احتکار محصولات کشاورزی، توزیع نابرابر یارانهها و … تنها بخشی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمتها هستند.
برخی دلالان محصولات کشاورزی را در فصل برداشت با قیمت پایینتر از کشاورز خریداری میکنند و سپس در زمان کمبود، محصول را با قیمت بالاتر و معمولا به صورت قطرهچکانی در بازار توزیع میکنند که همین امر باعث افزایش قیمت میوه در بازار میشود.
علاوه بر این، در یکسال اخیر افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی، حقوق و دستمزد و افزایش هزینههای حملونقل باعث شده تا قیمت میوه هم رشد داشته باشد.
از طرفی تقاضای فصلی هم نقش بسزایی در افزایش قیمت میوه دارد. زیرا در آستانه عید نوروز تقاضا برای خرید میوه به طور چشمگیری افزایش مییابد که همین امر منجر به رشد قیمت میوه در آستانه سال نو میشود.
سوءمدیریت مشکل اصلی بازار میوه
بخش عمدهای از این افزایش قیمتها به سوءمدیریت وزارتخانهها و نهادهای مربوطه برمیگردد. چراکه مدیریت نادرست وزارت جهاد کشاورزی باعث شده تا در آستانه نوروز 1404 بازار میوه تحت تأثیر بینظمیها و ضعف در نظارت دولتی قرار گیرد.
در حال حاضر دلالان و واسطهها هم در بازار میوه حضور دارند که فعالیت آنها باعث برهم خوردن تعادل بازار میشود. وزارت جهاد به دلیل مدیریت نادرست خود، نتوانسته جلوی این دست از فعالیتها را بگیرد. توزیع نادرست یارانهها هم از مشکلات اصلی این حوزه است که حل نشده باقیمانده است.
با توجه به افزایش قیمت میوه نسبت به سال گذشته، قطعا سفره مردم هم کوچکتر میشود. بنابراین تا زمانی که وزارت جهاد و نهادهای مریوطه برنامهریزی مناسبی برای مدیریت بازار نداشته باشند و نتوانند بازار را به درستی مدیریت کنند، مشکلات این حوزه هم پابرجا میماند و قدرت خرید مردم هم روزبهروز کمتر میشود.