به روز شده در: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۶۸۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴

اروپایی‌ها عاشق قابلیت جست‌وجوی جدید چت جی پی تی شده‌اند

روزنو :قابلیت جست‌وجوی وب ChatGPT که امکان دسترسی به اطلاعات بروز را فراهم می‌کند با رشد چشمگیر کاربران فعال در اروپا به 41/3 میلیون نفر در 6 ماهه‌ اخیر به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال تبدیل شده است.

چرا اروپایی‌ها عاشق قابلیت جست‌وجوی جدید ChatGPT شده‌اند؟

 بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط شعبه اروپایی شرکت OpenAI با نام OpenAI Ireland Limited، تعداد کاربران فعال ماهانه قابلیت جست‌وجوی وب ChatGPT طی بازه شش‌ماهه منتهی به ۳۱ مارس (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) به‌طور میانگین به ۴۱٫۳ میلیون نفر رسیده است. این رقم، افزایش قابل‌توجهی را نسبت به بازه شش‌ماهه منتهی به ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۰ آبان ۱۴۰۳) که معادل ۱۱٫۲ میلیون نفر بود، نشان می‌دهد.

پایبندی به قوانین اتحادیه اروپا

OpenAI برای رعایت مقررات قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA)، اطلاعات مرتبط با جست‌وجوی ChatGPT را به‌صورت دوره‌ای در دسترس عموم قرار می‌دهد. این قانون که طیف گسترده‌ای از خدمات آنلاین در اروپا را پوشش می‌دهد، کاربران فعال ماهانه را به افرادی اطلاق می‌کند که حداقل یک بار در بازه زمانی مشخص، با پلتفرم به تعامل پرداخته‌اند؛ چه از طریق مشاهده یا گوش‌دادن به محتوا و اطلاعات موجود، یا با ارائه داده‌ها.

الزامات خاص برای پلتفرم‌های بزرگ

مطابق قوانین DSA، پلتفرم‌ها و موتورهای جست‌وجو که بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند، باید به الزامات ویژه‌ای عمل کنند. این الزامات شامل امکان غیرفعال‌کردن سیستم‌های پیشنهاد محتوا و پروفایل‌سازی، اشتراک‌گذاری داده‌ها با پژوهشگران و نهادهای نظارتی، و انجام حسابرسی بیرونی است. با توجه به روند فعلی رشد کاربران، قابلیت جست‌وجوی ChatGPT به‌زودی در زمره این پلتفرم‌های بزرگ قرار خواهد گرفت.

پیامدهای عدم رعایت قوانین DSA

درصورتی‌که پلتفرم‌ها به الزامات DSA پایبند نباشند، ممکن است با جریمه‌هایی سنگین مواجه شوند. این جریمه‌ها می‌توانند تا سقف ۶ درصد درآمد جهانی کمپانی را شامل شوند. همچنین، در صورت تکرار تخلفات، احتمال تعلیق موقت فعالیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز وجود دارد.

رقابت با غول‌های جست‌وجوی آنلاین

جست‌وجوی ChatGPT از زمان معرفی، توانسته توجه کاربران را جلب کرده و در رقابت با غول‌هایی همچون گوگل قرار گیرد. در نظرسنجی صورت‌گرفته در سپتامبر گذشته (شهریور و مهر ۱۴۰۳)، حدود ۸ درصد کاربران اعلام کردند که ChatGPT را به‌عنوان موتور جست‌وجوی اصلی خود انتخاب کرده‌اند. با این حال، گوگل همچنان در حوزه جست‌وجوی آنلاین پیشتاز است و طبق تخمین‌ها، ۳۷۳ برابر بیشتر از ChatGPT مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چالش‌های دقت جست‌وجوی ChatGPT

اگرچه محبوبیت این ابزار در حال افزایش است، برخی پژوهش‌ها نگرانی‌هایی را درباره دقت جست‌وجوی ChatGPT مطرح کرده‌اند. مطالعات انجام‌شده نشان داده‌ است که این چت‌بات در ۶۷ درصد از موارد، نتوانسته مقالات مورد جست‌وجو را به‌درستی شناسایی کند. همچنین، مشکلاتی در نحوه پردازش محتوای خبری توسط این پلتفرم گزارش شده است؛ حتی در مواردی که ناشران قراردادهای رسمی با OpenAI داشته‌اند.

 
 
ویژه روز
عکس روز
خبر های روز