
فضای آموزشی در پروژههای مسکن این استان ناچیز است

وی افزود: در پروژه کوثر نیز شاهد واگذاری زمینهای آموزشی به مدارس غیر دولتی بودیم که آسیب جدی به نظام آموزش دولتی وارد کرد و اکنون در آن منطقه مدرسه دولتی وجود ندارد که این مسئله با اصل آموزش رایگان برای همه دانشآموزان مغایرت دارد که در صورت ادامه این روند، آموزش رایگان در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. این در حالی است که چهار مدرسه غیردولتی برای واگذاری زمین درخواست دادهاند، اما فضای کافی برای مدارس دولتی موجود نیست.
پیرحسینلو تصریح کرد: مهمترین اولویت ما ایجاد فضای مناسب آموزشی برای همه دانشآموزان است و این هدف بدون همکاری مسئولان و حمایت دستگاههای اجرایی محقق نخواهد شد و موضوع تملک زمینهای آموزشی در حال پیگیری است و که با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاههای ذیربط، امیدواریم تأمین زمین برای مدارس دولتی هرچه سریعتر انجام شود.
ضرورت اجرای سند برنامه درس ملی و تقویت ارتباط پلیس و دانشآموزان در مدارس
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با تأکید بر اهمیت اسناد بالادستی آموزش و پرورش کشور، از لزوم اجرای کامل سند تحول بنیادین و سند برنامه درس ملی خبر داد و گفت: دو موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار دادهام؛ سند تحول بنیادین که کلیات مسائل آموزش و پرورش را شامل میشود و سند برنامه درس ملی که متأسفانه سالهاست در صندوقچه آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده است.
پیرحسینلو افزود: با هماهنگیهای انجام شده با وزیر وقت، کارگروه اجرایی سند برنامه درس ملی در آموزش و پرورش تشکیل شده است که بر اساس این سند، در دوره ابتدایی برای هر دانشآموز 925 ساعت کلاس درس در نظر گرفته شده که 7 تا 10 درصد زمان اضافه بر این میزان برای فعالیتهای مکمل آموزشی در اختیار مدارس قرار دارد. با این حال، از زمان تدوین سند تاکنون، اجرای عملیاتی این سند محقق نشده است.
وی تصریح کرد: سند برنامه درس ملی باید به عنوان یک مأموریت ملی مورد توجه قرار گیرد و همه حوزهها برای تحقق اهداف آن مشارکت کنند و اجرای کامل سند برنامه درس ملی و تقویت ارتباط دانشآموزان با نهادهای اجتماعی، گامی مهم در جهت تربیت نسلی مسئولیتپذیر و قانونمدار خواهد بود و نیازمند حمایت همه جانبه دستگاههای اجرایی، نهادهای فرهنگی و خانوادهها است.
22 تغییر کاربری آموزشی به تجاری در استان مرکزی پیشبینی شد
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از پیشبینی 22 مورد تغییر کاربری املاک آموزشی به کاربری تجاری در پنج شهر این استان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای بهینهسازی و ساماندهی املاک مازاد بر نیاز آموزش و پرورش انجام میشود.
پیرحسینلو افزود: 19 مورد از املاک آموزش و پرورش برای اجرای طرح مولدسازی داراییهای دولت در نظر گرفته شده است که این املاک با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع کمبودهای موجود به چرخه مولدسازی وارد خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه روند تغییر کاربری و مولدسازی با رعایت کامل مقررات قانونی و حفظ منافع آموزش و پرورش صورت میگیرد تصریح کرد: منابع حاصل از این طرحها صرف ساخت، توسعه، تجهیز و نوسازی فضاهای آموزشی در مناطق نیازمند خواهد شد تا دانشآموزان در محیطی مناسبتر به تحصیل بپردازند ضمن اینکه، هدف اصلی از این برنامه، ارتقای کیفیت آموزشی، رفع نابرابریهای موجود در مناطق کمتر برخوردار و تحقق عدالت آموزشی در سطح استان مرکزی است که در این مسیر، همراهی و نظارت دقیق مسئولان محلی و دستگاههای اجرایی ضروری خواهد بود.
وضعیت املاک آموزش و پرورش که در اختیار سایر دستگاههاست، تغییر کاربریهای انجامشده در سالهای گذشته، و اقدامات شهرداری اراک در واگذاری زمین به آموزش و پرورش برای حل مشکلات فضاهای آموزشی خیابان شهدای صفری از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.