
کارنامه وزارت صمت در عرصه خودرو
هفتههاست وزارت صمت در دولت چهاردهم به دلیل سیاستهای متناقض، انقباضی و به اعتقاد برخی ناظران ضد تولید و ضد صنعت در عرصه خودروسازی، آماج نقد و اعتراض است؛ اما بهجای پاسخ، شرکت تازهخصوصیشده «ایرانخودرو» را زیر ضرب گرفته است.
به گزارش روز نو این رویه دو سؤال را به دنبال داشته است؛ نخست اینکه کارنامه وزارت صمت دولت چهاردهم در صنعت و بازار خودروسازی چیست؟ و دوم اینکه چه عاملی پشت حملات پیدرپی لایههایی از دولت به «ایرانخودرو» قرار دارد؟
کارنامه وزارت صمت در عرصه خودرو
۱. افت تولید (۳۲ درصد کاهش تولید در چهار ماه ابتدایی سال)
۲. تغییر مکرر تصمیمات در عرصه واردات خودرو
۳. تغییر مکرر تعرفه واردات خودرو
۴. ترک فعل چندماهه در کشف و اعلام قیمت خودروهای داخلی
۵. دستکاری فرمول شورای رقابت و ۲۷ درصد سازمان حمایت
۶. تهدید و تشدید برخوردهای تعزیراتی
۷. بستهشدن طولانیمدت نمادهای خودرویی در بورس
۸. بلاتکلیفی چندماهه واگذاری سایپا به بخش خصوصی
۹. سیاست دوگانه و متناقض در قبال قیمتگذاری خودرو و زنجیره تأمین (فولاد و...)
۱۰. افت تولید سایپا و کاهش ارزش نماد این شرکت.
اگرچه همچنان میتوان به نقاط منفی کارنامه وزارت صمت در عرصه خودرویی مانند گلایه قطعهسازان و سایر اجزای زنجیره تأمین افزود، اما به اعتقاد ناظران، وضعیت شرکت سایپا بهعنوان نماد و نمود عینی و ملموس سیاستها و برنامههای وزارت صمت برای رونمایی از واقعیت و آنچه زیر پوست این سیاستها میگذرد، کافی است، چراکه:
هر دو خودروساز فروردین پارسال ۲۵ هزار دستگاه تولید داشتند، اما فاصله تولید میان ایرانخودرو و سایپا امسال به ۱۱ هزار دستگاه رسید.
با وجود رشد ۱۶ درصدی ایرانخودرو در فروردین، سایپا فروردین امسال ۲۷ درصد کاهش تولید داشت. ایرانخودرو در اردیبهشت ۱۳ درصد رشد تولید داشت و سایپا روند کاهشی خود را با ۱۷ درصد ادامه داد. فاصله میان تولیدات ایرانخودرو و سایپا که اردیبهشت پارسال فقط هزارو ۲۰۰ دستگاه بود، اردیبهشت امسال به ۱۵ هزار دستگاه رسید.
در خردادماه، ایرانخودرو مانند فروردین و اردیبهشت بهتنهایی اندازه تمام خودروسازان کشور تولید داشت، اما تولید سایپا با کاهش ۵۰ درصدی، نصف شد.
سایپا تیرماه را نیز با کاهش ۴۵ درصدی تولید به پایان رساند؛ آنهم در شرایطی که ایرانخودرو نهتنها بیشتر از تمام خودروسازان کشور تولید داشت، بلکه تقریبا دو برابر سایپا خودرو ساخت.
سایپا در دو ماه اخیر کمترین میزان تولید در هفت سال گذشته را تجربه کرد که ارزش نماد این شرکت در بورس را کاهش داد؛ آنهم درحالیکه ایرانخودرو توانست از رکوردهای هفتساله بعد از برجام در رشد تولید عبور کند.
مروری کوتاه بر این آمار و اطلاعات کافی است تا بخشی از رویکردهای وزارت صمت نسبت به ایرانخودرو بهتر درک شود؛
چراکه تا همین چند ماه پیش، به دلیل مدیریت یکسان این دو کمپانی، محک و معیار ملموسی برای ارزیابی عملکرد نهادهای مسئول بهویژه وزارت صمت در عرصه خودروسازی وجود نداشت. ظاهرا وزارت صمت هم در واکنش بهجای اصلاح رویهها، به دنبال شکستن آینه است.