به روز شده در: ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۷۱۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۴

تجمع معترضین شرکت ره‌نیاز ایستا

روزنو :هفته گذشته مشتریان شاکی شرکت ره نیاز ایستا (یکی از واردکنندگان خودروهای تویوتا به ایران) اقدام به طرح شکایت پیرامون چند موضوع در سازمان حمایت از مصرف کنندگان کردند.

جوان خودرو:  هفته گذشته مشتریان شاکی شرکت ره نیاز ایستا (یکی از واردکنندگان خودروهای تویوتا به ایران) اقدام به طرح شکایت پیرامون چند موضوع در سازمان حمایت از مصرف کنندگان کردند.

معترضین-ره-نیاز-ایستا-800x467

کشمکش های اخیر بین دولت و مجلس پیرامون عوارض گمرکی خودروهای وارداتی در سال جاری ، و نیز ابهام مقطعی در تامین ارز این خودروها، مقداری به بی نظمی در ترخیص خودروها توسط برخی شرکت ها منجر شد، و منصفانه بخشی از این ماجرا از اختیار شرکت ها خارج بود. اما عدم برنامه ریزی صحیح این شرکت ها برای تامین و ترخیص خودروها و انجام تشریفات گمرکی و سایر مراحل اداری ، موضوعی نیست که تقصیر آن را بتوان گردن دولت انداخت. چرا که مشتری پول و سرمایه خود را برای ارتقای خودرو یا حتی سرمایه گذاری، طی قراردادی به شرکت های واردکننده می سپارد و گاها در قرعه کشی شرکت می کند تا اگر شانسش یاری کند برنده تکمیل وجه یک خودرو شود، اما در ادامه می بیند که خبری از دریافت خودروی مد نظرش در موعد مقرر در قراداد نیست و هر افزایش قیمتی (ناشی از افزایش نرخ ارز مرجع، عوارض گمرکی ، هزینه های شماره گذاری و سایر دیون دولتی) در این مدت نصیب او می شود و دست آخر بدون دریافت جریمه تاخیر، خودرویی مغایر با مدل درخواستی و حتی با تغییرات محسوس در سطح آپشن ها دریافت می کند!

شاید بگویید مشتری باید به این قاعده عادت داشته باشد یا با آگاهی از این قواعد نانوشته و متاسفانه متعارف ، وارد عرصه خرید خودروی وارداتی شود، اما خیر! چرا باید انتظار داشت که مشتری تمام این ریسک ها را بپذیرد و چندین میلیارد سرمایه خود را در فضایی مبهم به شرکت ها بسپارد؟

در این بین شرکت هایی هستند که تیراژ عرضه آنها بسیار پایین است و سابقه چندانی در واردات خودرو ندارند و عملا شبکه خدمات پس از فروش گسترده هم ندارند و نه تنها از عهده ارائه خدمات و تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی خود عاجزند، بلکه حتی تلاش جدی برای عقد قرارداد با مراکز صاحب نام در عرصه خدمات پس از فروش و واگذاری این مهم به آنها هم نمی کنند.

خواسته مشتریان شاکی ره نیاز ایستا چه بود؟

چند روز قبل شاکیان شرکت ره نیاز ایستا ، (که در وبسایت و شبکه های اجتماعی، خود و شرکت آسیا گستر کارن (زیر مجموعه هولدینگ ره نیاز ایستا) را نماینده “رسمی” تویوتا، بنز، نیسان و فولکس واگن نامیده)، به وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان مراجعه کردند و ضمن اعتراض پیرامون عدم تحقق تعهدات توسط این شرکت، شکایتی مکتوب تقدیم این نهاد کردند. شکایت چندگانه در موضوعاتی که البته شرکت در پاسخ به آنها، توسل به خلاءهای موجود در قانون می کند و از نظر خود می خواهد مشتریان را قانع کند. برخی موضوعات مورد نظر مشتریان شاکی از این قرار است:

شرکت فوق الذکر اسفند 1403 اقدام به فروش خودرو تویوتا کرولا کراس با قیمت مصوب کرده، طی دو مرحله در اسفند 1403 و فروردین 1404 هم مبالغ مربوطه را دریافت کرده است. اما حالا بعد از گذشت 6 ماه ، علی رغم تحمیل افزایش قیمت چندین باره و خلاف قرارداد به مشتریان، هنوز خودروها را تحویل نداده است و زیر بار جریمه تاخیر هم نمی رود. اعداد مورد درخواست این شرکت نیز مطابق با تعرفه گمرکی 15 درصدی (برای خودروهای هیبریدی) نبوده است. و نکته مهم تر این که این شرکت بعد از گذشت این همه وقت در شرایطی که ماه نهم سال 2025 میلادی در حال  اتمام است، می خواهد خودروهای با مدل 2024 را تحویل مشتریان دهد!

با مراجعه به وبسایت این شرکت ، دیده می شود که بخش نمایندگی های خدمات پس از فروش و برخی اطلاعات تکمیلی نیز در مورد این شرکت فعال نیست.

1

2

این تضییع حقوق مصرف کنندگان نه اولین بار است نه آخرین بار، و این شرکت هم اولین (و آخرین) شرکتی نیست که موجبات این نارضایتی ها را فراهم می آورد. باید دید که مراجع ذی صلاح نظارتی و قضایی آیا قصد ورود به این مدل پرونده ها را دارند یا خیر. البته که سازمان حمایت از مصرف کنندگان می تواند اولین نهاد رسیدگی به شکایات مشتریان باشد.

3

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو این گزارش را بر مبنای ادعای مشتریان ناراضی و گزارش آنها تنظیم کرده و صرفا قصد انعکاس مطالب و خواسته های آنها را داشته است.

تصویر روز
خبر های روز