سایت روزنو | روزنو | Roozno

به روز شده در: ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۶۵۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۳ آبان ۱۴۰۳

افت فروش محصولات ۳ غول خودروساز ایران

مقایسه تیراژ تولید خودروی سواری در مهر ۱۴۰۳ با مدت مشابه در سال گذشته از افت تولید بیش از ۷.۵ درصدی خبر می‌دهد. این کاهش درصد تولید سواری خودروسازان به زبان تیراژ افتی نزدیک به ۴۰ هزار دستگاهی را نشان می‌دهد.
روزنو :

افت فروش محصولات ۳ غول خودروساز ایران

صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور مربوط به مهر امسال در حالی منتشر شده است که شاهد کاهش فروش محصولات این سه شرکت هستیم.

تولید و فروش محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهر ۱۴۰۳ با کاهش همراه شد تا بازار خودرو نگران شود. بررسی‌ها از صورت‌های مالی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو طی هفت ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی یاد شده حول و حوش ۴۸۳ هزار دستگاه انواع محصولات سواری خود را در خطوط تولید تکمیل کردند.

این تیراژ تولید محصولات سواری در تا پایان مهر ۱۴۰۳ در حالی در کارنامه خودروسازان ثبت شد که شاهد هستیم شرکت‌های خودروساز تا پایان مهر ۱۴۰۲ حدود ۵۲۳ هزار دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند.

مقایسه تیراژ تولید خودروی سواری در مهر ۱۴۰۳ با مدت مشابه در سال گذشته از افت تولید بیش از ۷.۵ درصدی خبر می‌دهد. این کاهش درصد تولید سواری خودروسازان به زبان تیراژ افتی نزدیک به ۴۰ هزار دستگاهی را نشان می‌دهد.

وضعیت فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بازه زمانی یاد شده نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهر امسال بیش از ۴۶۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع محصولات سواری خود را برای مشتریان فاکتور کردند.

آمار فروش خودروسازان تا پایان هفتمین ماه سال گذشته بیش از ۵۰۷ هزار دستگاه از محصولات سواری را نشان می‌داد. بنابراین فروش خودروسازان در بازه زمانی یاد شده افتی نزدیک به هشت درصدی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر ۱۴۰۳ به نسبت مهر ۱۴۰۲ به لحاظ تیراژ کاهشی نزدیک به ۳۹ هزار و ۴۰۰ دستگاهی را تجربه کرده‌اند. پایان مهر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته از ریزش فروش خودروسازان حکایت دارد.

ایران خودرویی‌ها با تولید بیش از ۲۷۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه از محصولات سواری تا پایان نخستین ماه از پاییز ۱۴۰۳ طبق معمول در صدر جدول تولید خودروسازان قرار گرفت. سایپایی‌ها نیز با تولید حول و حوش ۱۵۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه در جایگاه دوم قرار دارند و پارس خودرو نیز با تیراژ تولید ۵۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه در آخرین پله جدول قرار دارد. بنابراین سهم ایران خودرو از کیک تولید تا پایان مهر ۱۴۰۳ حدود ۵۶ درصد است. سهم سایپا نیز از تولید کل حول و حوش ۳۱ درصد است و الباقی نیز به پارس خودرویی‌ها اختصاص دارد.

عقب افتادن تیراژ تولید و فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته سبب شد تا بازار خودرو نگران وضعیت تولید و فروش خودروسازان شد.

کاهش تیراژ تولید و فروش خودروسازان همواره به عنوان یکی از آیتم‌های اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو محسوب می‌شود و کاهش تولید و فروش از سوی خودروسازان بزرگ باعث می‌شود تا نمودار قیمت خودروها در بازار صعودی شود. به نظر می‌رسد وضعیت حاکم بر بازار خودرو و همچنین اثرپذیری جو بازار از اخبار سیاسی سبب شده تا قیمت بازاری خودرو حتی به قطب نمای چند سال اخیرش یعنی قیمت ارز نیز بی‌اعتنایی کند.

قیمت دلار بعد از انتشار اخبار سیاسی و تنش‌های پیش آمده در خاورمیانه نوسان مثبت را تجربه کرد. اما قیمت بازاری خودرو به صورت کلی تغییر چندانی نداشت. بررسی ها از قیمت‌های بازاری خودرو نشان می‌دهد برخی از محصولات پُرتقاضا افزایش قیمت را تجربه کردند. قیمت برخی دیگر از خودروها روند نزولی به خود گرفتند و خودروهایی هستند که قیمت بازاری آنها تغییر چندانی به خود ندید.

به نظر می‌رسد اخبار سیاسی باعث شده روند قیمتی در بازار خودرو دچار اختلال شود. آن طور که از فضای حاکم بر بازار خودرو برمی‌آید خریداران و فروشندگان در این شرایط ترجیح می‌دهند از حضور در بازار امتناع کنند تا وضعیت بازار مشخص شود.

ویژه روز
عکس روز
خبر های روز