
پرسودترین و ارزندهترین خودروهای داخلی کدامند؟
ورود گسترده خودروهای چینی و معدود مدلهای وارداتی، گرچه تنوعی ظاهری به بازار بخشیده، اما به دلیل تعرفههای سنگین و قیمتگذاری غیررقابتی، نتوانسته آتش رقابت را در بخش خودروهای داخلی شعلهور کند. این وضعیت بیشتر به نفع دهکهای بالای جامعه بوده و اقشار متوسط را در گرداب رکود تورمی گرفتار کرده است. افزایش قیمت کارخانهای خودروها، در کنار ناتوانی دستمزدها در همگامی با تورم، بازار را به ورطهای از معاملات کمرونق کشانده است.
به گزارش روز نو با این حال، برخی خودروهای داخلی به دلیل شکاف قیمتی قابل توجه بین کارخانه و بازار یا نزدیکی قیمت بازار به کارخانه، همچنان بهعنوان گزینههایی جذاب برای سرمایهگذاری یا خرید مستقیم از بازار آزاد مطرح میشوند.
سودآورترین خودروهای داخلی برای خرید از کارخانه / کدام خودروها بیشترین شکاف قیمتی را دارند؟
در شرایط کنونی بازار خودرو، برخی خودروها به دلیل اختلاف چشمگیر قیمت کارخانه و بازار، فرصتهای طلایی برای سرمایهگذاری ایجاد کردهاند. این شکاف قیمتی، نتیجه سیاستهای ناپایدار قیمتگذاری و محدودیت عرضه است که تقاضای کاذب را در بازار تقویت کرده است.
شاهین G درصدر فهرست خودروهای سودآور قرار دارد. این سدان اقتصادی با قیمت کارخانهای ۶۷۱ میلیون تومان عرضه میشود، اما نرخ آن در بازار آزاد به حدود ۹۶۰ میلیون تومان میرسد. این اختلاف ۲۸۸ میلیون تومانی، حاشیه سود ۴۳ درصدی را برای خریداران از مبدا کارخانه به ارمغان میآورد.
ریرا، کراساوور جدید ایرانخودرو، با اختلاف قیمت ۴۸۲ میلیون تومانی، جایگاه دوم را در سودآوری به خود اختصاص داده است. این خودرو با قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون تومان عرضه میشود، اما در بازار آزاد، خریداران باید یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان برای آن بپردازند. این شکاف قیمتی، سود ۴۲ درصدی را برای برندگان لاتاریهای ثبتنامی به همراه دارد.
سهند E اتوماتیک، محصول جدید سایپا، با شکاف قیمتی ۲۱۲ میلیون تومانی، در رده سوم قرار میگیرد. این خودرو با قیمت کارخانهای ۶۱۷ میلیون تومان عرضه میشود، اما در بنگاههای معاملاتی با نرخ ۸۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با طراحی جذاب و آپشنهای متنوع، همچنان یکی از محبوبترینها در سبد محصولات ایرانخودرو است. این خودرو با قیمت کارخانهای ۹۹۰ میلیون تومان و نرخ بازار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان، اختلاف قیمتی معادل ۱۸۰ میلیون تومان (۱۸ درصد سود) را ارائه میدهد. این حاشیه سود، در کنار تقاضای بالای بازار برای این خودرو، پژو ۲۰۷ را به گزینهای مطمئن برای سرمایهگذاری تبدیل کرده است.
ارزندهترین خودروهای داخلی برای خرید از بازار آزاد
در شرایطی که رکود تورمی، حجم معاملات را به حداقل رسانده، برخی خودروها به دلیل شکاف قیمتی ناچیز بین کارخانه و بازار، گزینههای جذابی برای خرید مستقیم از بازار آزاد هستند. برای خرید این خودروها، میتوان بدون نیاز به انتظار در صفهای طولانی، تنها با مراجعه به بازار آزاد اقدام به خریداری کرد.
وانتهای داخلی نظیر آریسان، زامیاد و سایپا ۱۵۱ به دلیل نزدیکی قیمت بازار به کارخانه، گزینههایی ایدهآل برای خرید مستقیم هستند. برای مثال، وانت آریسان با قیمت کارخانهای ۵۸۲ میلیون تومان، در بازار آزاد با نرخ ۵۸۱ میلیون تومان قابل خریداری است. همچنین سایپا ۱۵۱ با قیمت کارخانهای ۴۰۸ میلیون تومان، در بازار با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان معامله میشود. این اختلاف ناچیز، خرید این خودروها را از بازار آزاد مقرونبهصرفه میکند.
کوییک GXR با رینگ فولادی، یکی از مقرونبهصرفهترین هاچبکهای بازار، با قیمت کارخانهای ۵۱۵ میلیون تومان و نرخ بازار ۵۲۰ میلیون تومان، تنها پنج میلیون تومان اختلاف قیمت دارد. این شکاف اندک که معادل ۱ درصد بیشتر از نرخ کارخانه برآورد میشود، کوییک GXR را به گزینهای مناسب برای خریدارانی تبدیل کرده که به دنبال خودرویی اقتصادی و بدون دردسرهای ثبتنام هستند.
سورن پلاس (XUP) با قیمت کارخانهای ۷۲۵ میلیون تومان و نرخ بازار ۷۴۵ میلیون تومان، تنها ۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و میتواند گزینهای اقتصادی برای مصارف خانوادگی به حساب آید.
پژو ۲۰۷ (TU۳) نیز با اختلاف قیمت ۲۶ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار، در دسته خودروهای ارزنده قرار میگیرد. این خودرو را میتوان با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان در بنگاههای معاملاتی خریداری کرد.