
قماری به نام خودروسازان داخلی!
در فهرست شرکتهای واردکنندگان خودرو نام «پارس خودرو» دیده میشود که این سوال را به ذهن میآورد که چرا این خودروساز داخلی که با هدف تولید و مونتاژ خودروهای داخلی وارد عرصه رقابت در صنعت خودروسازی شده، اکنون در صدر فهرست واردکنندگان قرار گرفته است و این امر مسائل پشت پردهای را حکایت میکند که نیازمند بررسی و تامل است.
به گزارش روز نو پارس خودرو که در زمینه تولید خودروهایی مانند کوییک و سهند و مونتاژ انواع خودروهایی مانند نیسان پیکاپ، ماکسیما، تیانا، قشقایی، مورانو، رنو تندر ۹۰، ساندرو، ساندرو استپ وی، مگان، کولیوس، برلیانس C ۳، برلیانس H ۲۲۰، برلیانس H ۲۳۰، برلیانس H ۳۲۰، برلیانس H ۳۳۰، رونیز فعالیت دارد، اکنون تحت مالکیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد که به تازگی به قافله واردکنندگان خودرو پیوسته است.
چرا وظیفه اصلی خود را فراموش کردید؟
حرکت این شرکت برای واردات خودرو مصداق بارز تضاد منافع است؛ چرا که این خودروساز وظیفه اصلی اش که همان تولید و مونتاژ خودروهای داخلی است را به فراموشی سپرده و به جای تمرکز بر افزایش کیفیت و بهرهوری تولید داخلی صرفا به دنبال سودآوری افتاده است؛ این درحالی است که ادامه این روند، علاوه بر آن که موجب کاهش انگیزه برای بهبود محصولات داخلی میشود بلکه موجب کند شدن پیشرفت صنعت خودروی کشور نیز میشود.
همچنین زمانی که واردات خودرو به واسطه تولیدکنندگان داخلی انجام میشود بر مکانیزمهای قیمتگذاری و تعادل بازار تأثیر میگذارد؛ به طوری که این شرکتها با استفاده از نفوذ و ارتباطاتی که در صنعت دارند قادر هستند شرایطی را ایجاد کنند که هم به نفع وارداتشان باشد و هم تولیدات داخلیشان را حفظ کنند؛ بنابراین نتیجه چیزی جز انحصار و عدم شفافیت در بازار نیست و مصرف کننده ضرر اصلی را میبیند.
وزارت صمت؛ حامی واردات یا منافع ملی؟
از سویی دیگر، قرارگرفتن خودروسازان داخلی در فهرست واردکنندگان بیش از همه، نشان از این است که سیاستهای وزارت صمت به جای اینکه از صنعت داخلی حمایت کند در تضاد با منافع ملی عمل میکند؛ به طوری که از طریق اعطای مجوز واردات به تولیدکنندگان، این هدف را روز به روز تضعیف میکند و خودروسازان را به این سمت و سو میبرد که به جای تشویق به تولید بیشتر، راه را برای کسب سود از طریق واردات برای خود هموار کنند.
گذشته از این موارد، ادامه این سیاست، به ایجاد یک حلقه بسته از تولیدکنندگان و واردکنندگان منجر میشود که سایر بازیگران بازار که به دنبال واردات هستند، با موانع بیشتری روبهرو شده در حالی که شرکتهای داخلی از امتیازات ویژه و تسهیلات حمایتی دولتی بهرهمند هستند؛ بنابراین به جای آنکه صنعت خودروی کشور به سمت خودکفایی، نوآوری و رقابتپذیری برود، برعکس در یک چرخه معیوب از تولید و واردات وابسته نگه داشته میشود.
قرار گرفتن پارس خودرو در فهرست واردکنندگان خودرو علاوه برآنکه نشاندهنده یک تضاد در سیاستگذاریهای صنعتی و تجاری کشور است که به جای کمک به رشد صنعت خودرو، آن را در مسیری ناسالم قرار داده است همچنین تصمیم وزارت صمت در اعطای مجوز واردات به شرکتهایی مانند پارس خودرو سیاستی متضاد و ناکارآمد است که به جای تقویت تولید داخل، به انحصار، عدم شفافیت و تضعیف رقابت بها میدهد.