
آموزش و پرورش بر اساس چه فرمولی اداره میشود؟
اشتغالزایی نمایندگان
علیرضا علی احمدی، وزیر پیشین آموزشوپرورش در خصوص ادعای وزارت آموزشوپرورش مبنی بر عدم کمبود معلم و به خدمت گرفتن معلمان بازنشسته اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که تقاضای اجتماعی برای جذب در آموزشوپرورش بالا است، مثلاً در همین آزمون استخدامی اخیر باوجود تعداد بالای شرکتکنندگان، درصد کمی جذب میشوند که نشان میدهد تقاضای بالایی برای آموزشوپرورش وجود دارد.
به گزارش روز نو از طرفی نمایندگان مجلس برای اشتغال جوانان فشار میآورند تا ظرفیت و تقاضای آموزشوپرورش برای جذب معلم بیشتر شود، درحالیکه آموزشوپرورش برای خودش برنامه دارد. مراکز تربیتمعلم و دانشگاه فرهنگیان ظرفیتشان را در این چند سال گذشته توسعه داده و در حال تربیت افرادی هستند که متعهد به خدمت در آموزشوپرورش باشند.
کمبود معلم باسواد
علی احمدی درباره چرایی کمبود معلم توضیح داد: مشکل دیگر ما تراکم زیاد نیروی شاغل؛ معلم، مربی و... در شهرهای بزرگ است. فشار و دخالت نمایندگان مجلس و مسئولان محلی نیز وجود دارد. هرکسی که پارتی داشته باشد، آدم مدنظرش را به شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار منتقل میکند و شهرهای کوچکتر در حاشیهی شهرهای بزرگ تخلیه میشوند و بااینکه نیرو در آموزشوپرورش میتواند مازاد بر نیاز باشد، در مناطقی کمبود نیرو وجود دارد. مناطق برخوردارتر، معلم بیشتری دارند. جایی که کمتر برخوردار هستند یا شرایط آب و هوایی نامناسب دارند، با کمبود معلم مواجه میشوند. آموزشوپرورش از طریق سربازمعلم و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میتواند بخشی از نیاز خودش را تأمین کند.
اشارهای بیرونی به آموزشوپرورش
وزیر پیشین وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد: او افزود: اگر فشارهای بیرونی به خصوص از جانب نمایندگان مجلس نباشد، آموزشوپرورش خودش را به توازن میرساند ولی واردکردن انبوهی از نیرو از طریق آزمون استخدامی یا به اشکالی دیگر به سیستم، کار را مختل میکند؛ لذا باید مسئولان آموزشوپرورش فارغ از فشارهای اجتماعی و مجلس در صورت نیاز تصمیم بگیرند تا آموزشوپرورش تحت شعاع قرار نگیرد. فشارهای اجتماعی و اعتراضاتی و صف متقاضیانی که برای ورود به آموزشوپرورش وجود دارد، توازن را برهم میزنند.
استخدام بیضابطه معلم
وی تشریح کرد: جوانان بیکارند و شغل میخواهند. برای خانمها نیز یک محیط فرهنگی مثل آموزشوپرورش مناسبتر است. نمایندگان مجلس برای نشان دادن اینکه کاری انجام دادهاند و شغل ایجاد کردهاند به آموزشوپرورش، برنامهوبودجه و امور استخدامی فشار میآورند تا برای استخدام بدون در نظر گرفتن نیازهای واقعی آموزشوپرورش مجوز بگیرند.
کاهش کیفیت آموزش
وی دربارهی احتمال کاهش کیفیت آموزشی در صورت استفاده از معلمان بازنشسته گفت: متوسط سن بازنشستهها بین ۴۵ تا ۵۵ است که این سن دوران بازدهی افراد است. در دانشگاه تا ۷۰ سال هم تدریس و فعالیت علمی میکنند. در آموزشوپرورش با توجه به تعهد خدمت دورهی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و سربازی تعدادی از آنان که جز سنوات و سوابق خدمت حساب میشود، متوسط سن بازنشستگی معمولاً پایینتر از ادارات دیگر است؛ بنابراین ازلحاظ توان جسمی و تدریسی، آمادگی دارند. این افراد در کنار دریافتی از آموزشوپرورش، حقوق و مستمری بازنشستگی نیز میگیرند و رضایت خاطرشان هم بالاتر میرود؛ درنتیجه باتجربهای که دارند، میتوانند به آموزشوپرورش خدمت کنند.
دانش پایین معلمان آزاد
وزیر پیشین آموزشوپرورش تأکید کرد: افرادی که از طریق آزمونهای خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند، ازنظر علمی، اطلاعات عمومی و آگاهیهای لازم سطح پایینی دارند و وقتی آزمونی برگزار میکنند، همه را باید سر کلاس ببرند. نتیجهاش این میشود که معدل سراسری دیپلم ۷ تا ۱۲ است. آیا این کیفیت است؟ از بس برخی نمایندگان محترم مجلس، آموزشوپرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه میگیرند و میخواهند برای مردم کاری کرده باشند. این چرخهی معیوب نادرست است که آموزشوپرورش را به این روز انداخته است. اگر کسی محکم باشد و فرمان آموزشوپرورش را در دست خودش بگیرد، اجازهی مداخله ندهد، آموزشوپرورش گلیم خودش از آب بیرون میکشد و مشکلش را حل میکند. ولی نتیجهی مداخله میشود توزیع ناهمگون نیرو. نباید اجازهی دخالت به دیگران دهیم تا در کار آموزشوپرورش توازن حفظ شود.